Blog

Consent Mode

O-Rouge Case
Met de Consent Mode kan jouw website essentiële inzichten verkrijgen in hoe effectief jouw digitale campagnes zijn bij het aantrekken van leads en het stimuleren van online verkoop, zelfs wanneer jouw gebruikers geen cookies accepteren. Benieuwd hoe ze dat doen? Lees dan zeker verder!

Wat is Consent Mode?

Google Consent Mode is een nieuwe API die is ontwikkeld om meer flexibiliteit te bieden in de manier waarop Google-producten kunt gebruiken in combinatie met jouw cookie-toestemmingsbeheerplatform. De toestemmingsmodus kan worden gebruikt om aan te passen hoe Google-producten zich gedragen voor en nadat bezoekers van jouw website hun toestemmingskeuzes hebben gemaakt. Hierdoor kun je conversies effectiever meten, terwijl je de toestemmingskeuzes van jouw gebruikers voor advertentiecookies en analytische cookies respecteert.

In feite betekent dit dat je conversiemeting kunt behouden, terwijl jouw tags zich op een toestemmingsbewuste manier gedragen.

*De Consent Mode is geen manier om cookies te “omzeilen”: de API wil de toestemming van de eindgebruiker respecteren en alternatieve meetmethoden bieden.

Hoe werkt het dan?

Google Consent Mode maakt gebruik van twee nieuwe tags (ad_storage en analytics_storage) om het gedrag van Google tags en cookies te controleren. De Consent Mode ontvangt informatie over de toestemmingsstatus van jouw gebruikers rechtstreeks van de Cookie Information Consent Pop-up.

Op basis van de beslissing van jouw gebruiker om al dan niet toestemming te geven voor cookies, werkt Google Consent Mode in principe op twee afzonderlijke strings:

Als de gebruiker toestemming geeft, functioneren de bijbehorende tags normaal en kun je gebruikmaken van de cookies van Google Ads en Google Analytics 4 voor meting en retargeting (business as usual).

Als de gebruiker geen toestemming geeft, gebruikt de toestemmingsmodus pings om te communiceren dat er gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.

Gebeurtenissen waarvoor pings worden gebruikt zijn:

  • Toestemmingsstatus: Pings worden verzonden van elke pagina die een gebruiker bezoekt (dit omvat ook of de door de gebruiker gegeven toestemming is gewijzigd) voor elke cookiecategorie.
  • Conversies: Als er een conversie plaatsvindt, worden er pings verstuurd om Google Analytics 4 te informeren van de conversie.
  • Google Analytics 4: Pings worden verzonden op de pagina’s waar Google Analytics 4 aanwezig is – om alle bezoeken en gebeurtenissen te meten.

Hoewel je misschien de mogelijkheid mist om gedetailleerde gegevens over jouw bezoekers te verkrijgen zoals vroeger voor retargeting campagnes en gepersonaliseerde reclame, zul je nog steeds in staat zijn om conversies van Ads-campagnes en website verkeer te meten. Consent Mode zorgt ervoor dat de campagnes toch nog transparant en meetbaar kunnen blijven.

Google’s platforms

Conversies toewijzen aan de campagne die ze heeft veroorzaakt, is een belangrijke prioriteit voor adverteerders. Hierdoor kunnen ze de biedingen op campagnes beter optimaliseren en budget toewijzen aan de best presterende campagnes. Met de Consent Mode kunnen adverteerders meer inzicht krijgen in conversiegegevens en er tegelijkertijd voor zorgen dat de Google-tags die hen helpen conversies te meten, de toestemmingskeuzes van gebruikers voor advertentiecookies weerspiegelen.

Zodra de toestemmingsmodus is geïmplementeerd, krijgen adverteerders toegang tot een nieuwe tag-instelling, “ad_storage”, die het cookiegedrag voor advertentiedoeleinden regelt, inclusief het meten van conversies. Als een gebruiker geen toestemming geeft voor advertentiecookies, zullen Google-tags geen cookies gebruiken voor advertentiedoeleinden.

Stel dat iemand jouw website bezoekt en toestemming geeft voor het gebruik van advertentiecookies op jouw cookie-instemmingsbanner. Met de toestemmingsmodus kunnen jouw Google-tags bepalen of er al dan niet toestemming is gegeven voor jouw site om cookies te gebruiken voor advertentiedoeleinden voor die gebruiker. Als een gebruiker toestemming geeft, gaat de rapportage van de conversiemeting normaal door. Als een gebruiker geen toestemming geeft, passen de relevante Google-tags zich aan en maken ze geen gebruik van advertentiecookies, maar worden conversies op een meer geaggregeerd niveau gemeten.

Dankzij de Consent Mode kun je het gedrag van Google-tags bijwerken op basis van de toestemmingskeuze van de gebruiker.

Met de Consent Mode kunnen campagnes die worden uitgevoerd via Google Ads, Campaign Manager, Display & Video 360 en Search Ads 360 conversies blijven rapporteren, terwijl de toestemmingskeuzes van gebruikers voor advertentiecookies worden gerespecteerd. Jouw SEA campagnes blijven dus wel transparant. Omdat je de conversiemeting in jouw campagne rapportage kunt behouden, kun je conversies aan de juiste campagne blijven toewijzen en jouw campagne biedingen efficiënt optimaliseren.

Google Analytics 4

De toestemmingsmodus werkt ook met Google Analytics 4. Dit betekent dat Analytics in staat zal zijn om de toestemming van de gebruiker voor advertentiecookies te begrijpen en te respecteren. Bijvoorbeeld, wanneer de “ad_storage” tag-instelling is uitgeschakeld voor gebruikers zonder toestemming, zal Analytics geen advertentiecookies lezen of schrijven, wat betekent dat optionele functies die afhankelijk zijn van Google-signalen, zoals remarketing, zullen worden uitgeschakeld.

Naast de “ad_storage” tag-instelling, biedt de Consent Mode adverteerders een nieuwe tag-instelling, “analytics_storage,” die het gebruik van analytics cookies controleert. Stel dat je toestemming wilt vragen aan gebruikers van jouw website voor zowel analytische als advertentiecookies. Je kunt de toestemmingsmodus gebruiken om het gedrag van Google-tags bij te werken op basis van de keuze van de gebruiker voor elk type cookie.

Analytics zal de gegevensverzameling aanpassen op basis van de toestemming van de gebruiker voor elk van de instellingen “ad_storage” en “analytics_storage”. Als een gebruiker bijvoorbeeld geen toestemming geeft voor advertentiecookies (en dus advertentiedoeleinden uitschakelt), maar wel voor analytische cookies, zullen adverteerders nog steeds het gedrag van de site en conversies in Analytics kunnen meten omdat de “analytics_storage” instelling zal worden ingeschakeld.

Er bestaat geen twijfel over mogelijk dat de toekomst volledig cookieless zal zijn en dat dit een major change in het online marketing tijdperk met zich mee zal brengen. Maar dankzij Consent Mode van Google en de Conversion API van Facebook, zijn er toch nog steeds mogelijkheden om je campagnes transparant en meetbaar te houden, zelfs zonder cookies.

Advies of hulp nodig met Consent Mode implementatie? Wij staan voor je klaar!

Digitong at #STE in Utrecht

Digitong at #STE in Utrecht

Bakken inspiratie opdoen in Utrecht? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. De 8ste editie van SocialToday – het grootste event van de Benelux over content, storytelling, selling en advertising via social media – was dan ook dé ideale uitvalsbasis voor ons. Jup: het was mega interessant, en dan vooral de expertsessie van Marlou Leenders over de case van gemeente ‘s-Hertogenbosch. Enter: Hero, Hub en Hygiene.

Digitong bekroond tot grootste speler in Google Ads

Digitong bekroond tot grootste speler in Google Ads

Het Digital Champions Team van Google heeft zijn winnaars bekend gemaakt. Hoewel er veel grote kanshebbers waren, scandeerde de jury maar één naam in koor: Cedric Trekels van Digitong – de grote winnaar wereldwijd én van de Benelux. Alsof dat nog niet genoeg wow-factor schreeuwt, maken collega’s Sid Paulus en Billy Ballet de top drie van de Benelux compleet met een tweede en derde plaats. Op wereldniveau behalen ze alle drie een plek in de top 50 van Google. En óf we daar heel trots op zijn! 

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Cedric T.
Teamlead Performance

Oplossingen zoals Consent Mode van Google en de Conversion API van Facebook helpen je om je campagnes transparant en meetbaar te houden, zelfs zonder cookies.

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.