Blog

Hoe een succesvolle eindejaars­campagne opzetten?

O-Rouge Case
7 tips voor een succesvolle social media eindejaarscampagne

It’s beginning to look a lot like Christmas…

In de winkels kan je de eerste kerstversiering al zien liggen. Te vroeg? Think again: Uit de ‘Holiday Insights’ van Google blijkt dat de eerste piek van zoekopdrachten rond kerst- en eindejaarsgeschenken al vanaf september plaatsvindt. Het hoogseizoen is dus niet langer beperkt tot Q4, maar loopt van september tot januari.

Bovendien blijkt dat 29% van de Belgische shoppers in 2020 hun aankopen hebben verspreid over deze volledige periode in plaats van alleen op kortingsdagen zoals Black Friday en Cyber Monday of last-minute aankopen. Daardoor zijn er nieuwe ‘emerging moments’ ontstaan tijdens de eindejaarsperiode zoals bijvoorbeeld ‘Singles Day’.

Met dit in ons achterhoofd, is het dus hoogtijd om een strategie te plannen om met (potentiële) klanten in contact te komen tijdens de drukste retailperiode van het jaar. Bekijk hieronder onze tips om jouw doelgroep succesvol te bereiken met je social media-campagne voor het najaar.

Wees vindbaar en maak het zo gemakkelijk mogelijk voor (potentiële) klanten

Vandaag de dag is het niet alleen de prijs die consumenten over de streep trekt. Shoppers hechten steeds meer belang aan beschikbaarheid van het product en gemak. Bij het overwegen van nieuwe merken, zijn “kwaliteit” en “leveringssnelheid” ook steeds belangrijker. Daarom zijn digitale shoppers steeds meer bereid om goed te vergelijken wat bedrijven aanbieden en om nieuwe merken uit te proberen.

Volgens Google heeft 54% van de shoppers in 2020 aankopen gedaan bij een voor hun onbekend merk en zouden 73% van de shoppers openstaan voor aankopen bij nieuwe retailers. 

Retail tip: Help bestaande en potentiële klanten dus bij hun aankoopbeslissing door de juiste informatie op te nemen in al jouw social media kanalen, advertentieteksten, productbeschrijvingen, etc. Vermeld de leveringsinformatie, aanbevelingen van experten, reviews… om ervoor te zorgen dat je de belangrijkste zaken aanhaalt die consumenten overtuigen om voor jouw merk te kiezen.

Sommige informatie die het ook waard is om te dubbelchecken zodat jouw doelgroep je makkelijk kan terugvinden en eenvoudig kan overgaan tot aankoop:

    • Openingstijden: controleer alle social media kanalen en update de openingstijden indien nodig, anders kan je te maken krijgen met boze klanten die u offline probeerden te bereiken terwijl uw winkel gesloten was
    • Productaanbod: als u shoppable items hebt toegevoegd aan uw social media-kanalen, zorg er dan voor dat ze nog steeds beschikbaar zijn voor aankoop!
    • Website url
    • Contactgegevens

2. Bied een omnichannel klantenervaring

Door verschillende communicatiekanalen te gebruiken, kan elke persoon op zijn/haar eigen geprefereerde manier jouw bedrijf ontdekken. Hierin kan je hen ook begeleiden door bijvoorbeeld in je nieuwsbrieven te verwijzen naar jouw social media kanalen. Op sociale media kan je hen vervolgers aanmoedigen om enkele artikels op jouw blog te lezen. En waarom zou je de lezers met vragen niet meteen doorverwijzen naar jouw klantenservice die ze eenvoudig kunnen bellen of mailen.

Pro tip: Maak voor je najaarscampagne optimaal gebruik van stories – dit is ideaal om interactie uit te lokken bij je doelgroep. Aangezien stories na 24 uur verdwijnen, moet je ervoor zorgen dat ze dynamisch en boeiend genoeg zijn om onthouden te worden. Naast standaard promotieaanbiedingen kan je heel wat andere leuke zaken posten op Instagram Stories en Facebook Stories. Denk bijvoorbeeld aan:

  1. Een gids voor het ultieme eindejaarsgeschenk (bijv. 10 ideeën voor een cadeau onder de €20 – uit jouw winkel natuurlijk)
  2. Giveaways & sjablonen (je kunt vragen stellen en de meest creatieve of de juiste antwoorden vervolgens belonen)
  3. Het delen van productreviews (om de kwaliteit van jouw producten aan te tonen en anderen aan te moedigen om bij jou te winkelen)
  4. Sneak peeks en ‘behind de scenes’ content (van de gloednieuwe collectie bijvoorbeeld)

3. Mobile experience

Door de opkomst van retail-apps, mobiele betaalmogelijkheden en onbeperkte data-abonnementen is mobiel winkelen handiger dan ooit. Dit blijkt uit het aantal aankopen dat mensen op hun mobiele apparaat doen in plaats van op hun desktop of laptop. Waar shoppers in het verleden misschien producten op hun telefoon doorbladerden om vervolgens over te schakelen naar een computer om de daadwerkelijke aankoop te doen, zorgt een optimale mobile experience ervoor dat deze extra stap minder nodig is.

In 2019 deden mensen in de Nordics en Benelux gemiddeld 32% van hun online aankopen op een mobiele telefoon. Dit aantal steeg tot 45% tijdens de pandemie, en is sindsdien niet meer gedaald. Een soortgelijke trend kan worden waargenomen voor mobiel productonderzoek: 53% in 2019 versus 60% in 2021.

4. Personaliseer

Personalisering kan wonderen doen om je te helpen op te vallen in het overaanbod aan e-mails, social media posts en advertenties over Black Friday, Kerstmis en Nieuwjaarswensen.

Segmenteer jouw klantenbestand op basis van factoren zoals geslacht en leeftijd, of op basis van producten die de klant in het verleden kocht. Personaliseer jouw marketingboodschap en kies het juiste marketingkanaal voor elke doelgroep. Stuur bijvoorbeeld een boodschap gericht aan jongeren uit via sociale media, voor het benaderen van ouderen werk je beter met gepersonaliseerde e-mails enz.

5. Maak het makkelijk om te shoppen op social media

De volgende stap naar een geweldige eindejaarsgcampagne is het zo gemakkelijk mogelijk maken om jouw producten of diensten te shoppen.

Instagram, TikTok en Pinterest hebben het afgelopen jaar allemaal belangrijke e-commerce-integraties geïntroduceerd, waardoor het gemakkelijker dan ooit is om te shoppen op sociale media. Op Instagram kun je nu producten (opgenomen in je Instagram Shop catalogus) direct taggen in feed posts, Instagram Stories, IGTV video’s, Reels, Guides, en Live uitzendingen.

6. Automatiseer

Klanten doen online niet alleen hun aankopen, dit is ook steeds meer dé plek voor het stellen van al hun vragen, voor advies te krijgen en voor onderzoek te doen. Zonder automatisering kan het een hele uitdaging zijn om aan hun verwachtingen te voldoen.

Pro tip: Facebook en Instagram bieden een verborgen juweeltje voor het automatiseren van de klantenservice en het geven van snelle antwoorden aan jouw klanten. En het is GRATIS te gebruiken!

In geautomatiseerde antwoorden kan je veelgestelde vragen, een introbericht en zelfs afspraakherinneringen instellen. Bij veelgestelde vragen kan je aan het begin van de chat vragen voorstellen die mensen kunnen stellen.

Vervolgens kan je dankzij deze functie ook je antwoorden automatiseren op een aantal veelgestelde vragen zoals “Waar kan ik uw producten kopen?”, “Waar is uw winkel?”, “Hoe lang moet ik wachten op de levering?”, of “Biedt u gratis verzending aan?”, om er maar een paar te noemen. Rond de feestdagen kunnen dergelijke vragen vaker worden gesteld dan normaal, dus het automatiseren van het geven van antwoorden neemt weer een taak van jouw schouders.

Bovendien kan je ook veelvoorkomende antwoorden opslaan, zodat deze meteen worden weergegeven als je een vooraf ingesteld sleutelwoord intypt. Met slechts een paar klikken kan het bedrijven op Facebook echter aanzienlijk helpen bij het afhandelen van grote hoeveelheden inkomende berichten tijdens hun social media-campagne voor de feestdagen.

7. Plan vooruit en analyseer de resultaten

Wacht niet te lang om je campagnes voor te bereiden en op te zetten. Hoe eerder je jouw marketinginspanningen kunt testen, hoe eerder je de nodige aanpassingen kan doen om je resultaten aanzienlijk te verbeteren. Vergelijk ze steeds met de vooropgestelde marketingdoelen. Zo kan je nagegaan wat er goed gaat en wat er beter kan. Een goede analyse helpt dus om groeikansen te ontdekken en na te gaan waarop je extra moet of kan inzetten wanneer je je actieplan voor volgend jaar opstelt.

 

Weet je niet goed hoe je deze tips concreet kan toepassen op jouw social media marketingplan voor het eindejaar? Kom gerust eens langs bij ons op kantoor en we bekijken samen hoe wij jou kunnen helpen. De koffie staat klaar.

Cost of Goods Sold

Cost of Goods Sold

COGS, wat staat voor Cost Of Goods Sold, is vaak de tweede post op de winst- en verliesrekening van een detailhandelaar, direct na de verkoopopbrengsten. Het is zeer waardevolle informatie die de brutowinst van de verkochte goederen aangeeft…

Waarom je op je eigen naam moet adverteren

Waarom je op je eigen naam moet adverteren

Je concurrenten voor zijn Sommige bedrijven hebben een merknaam die ook door andere bedrijven wordt gebruikt. Ook al is het niet altijd exact dezelfde naam, toch zorgt het ervoor dat die concurrent dan mee tussen de organische zoekresultaten van jouw merknaam...

Van stagiairs tot Digitongers

Van stagiairs tot Digitongers

Een stageplaats vinden waar je een eerste relevante werkervaring kan opdoen, is een uitdaging waar iedere student mee in aanraking komt. Daan en Sam vertellen waarom hun stage bij Digitong een gedroomde ervaring was.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Maxime
Marketing Specialist

Het eindejaarsshoppen beperkt zich niet langer tot cruciale momenten zoals Black Friday…Vanaf eind september starten de eerste zoekopdrachten naar kerstcadeautjes. Daarom is het belangrijk om gedurende deze hele periode online optimaal aanwezig te zijn als merk om (potentiële) klanten aan te trekken en te overtuigen.

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.