fbpx

iOS 14 Privacy update

De start van een cookieless future?

Apple komt met een zeer gewaagde update rond privacy van persoonsgegevens via iOS 14, waar veel app ontwikkelaars allesbehalve blij mee zijn. De door Apple voorgestelde wijzigingen zullen de mogelijkheden beperken om doelgroepen op mobiele apparaten en op het web effectief te bereiken, te begrijpen en te betrekken. Ze zullen een impact hebben op het vermogen om inzicht te krijgen in de prestaties van advertenties, te bepalen wie bepaalde advertenties te zien krijgt en uiteraard zal het ook een invloed hebben op de advertentiebudgetten. Deze veranderingen kunnen een algemene daling van de advertentieprestaties, personalisatie van advertenties en een stijging van de kosten per conversie/ actie veroorzaken.

Concreet zullen deze wijzigingen het vermogen beperken om:

  • Effectief advertenties te tonen aan mensen op basis van hun betrokkenheid bij jouw bedrijf
  • Conversies van bepaalde klanten te meten en te rapporteren
  • Ervoor te zorgen dat jouw advertenties worden getoond aan de meest relevante doelgroepen met de juiste frequentie
  • Nauwkeurig app-installaties toewijzen aan mensen die iOS 14 en hoger gebruiken
  • Voorspel en optimaliseer de kosten per actie in de loop van de tijd en wijs budgetten efficiënt toe.

Door het beleid van Apple wordt het voor kleine bedrijven natuurlijk wel veel moeilijker om hun doelgroep te gaan bereiken, waardoor hun groei wordt beperkt en ze minder goed in staat zijn om te concurreren met grote bedrijven.

We verwachten niet dat de voorgestelde wijzigingen in iOS 14 tot een volledig verlies van personalisatie zullen leiden, maar eerder een stap in die richting zijn. The ‘cookieless future’ starts now. Zonder de voorspelbare kosten en de gepersonaliseerde advertenties die je gewend bent te maken, te gebruiken en te ontvangen, zou het mogelijk zijn dat veel nieuwe producten en diensten minder snel of zelfs niet van de grond kunnen komen. De kleine en middelgrote ondernemingen zullen hier zeker last van ondervinden. De grotere bedrijven hebben veel meer interne data waar ze op kunnen terugvallen. 

facebook vs apple


Welke gevolgen heeft iOS 14 nu voor Facebook Ads?

iOS 14 is de nieuwste versie van het besturingssysteem van Apple. Bijna alle iPhone modellen nieuwer dan de 6e generatie (Iphone 6) zijn geschikt voor een update van iOS 14. Dat zijn dus veel gebruikers die de besturingssysteem update kunnen uitvoeren. Apple zal in deze update alle gebruikers in bescherming nemen met betrekking tot privacy. App ontwikkelaars worden verplicht om toestemming te vragen aan gebruikers voordat hun gegevens en online gedrag gedeeld mogen worden met derden (third party cookies). Hierdoor wordt het voor adverteerders, waaronder Facebook, dus een stuk moeilijker om te adverteren in het Audience Network. Het Audience Network is het netwerk van externe apps die gegevens delen met Facebook.

FacebookiOS14

Wat wil dit nu concreet zeggen?

Door de update en het nieuwe App Tracking Transparency-framework van Apple mogen deze gegevens niet zomaar worden uitgewisseld zonder expliciete toegang van de gebruiker, waardoor je advertenties op deze plaatsingen minder goed kunt personaliseren en optimaliseren. Daarnaast zijn de gegevens en resultaten minder goed meetbaar. Facebook, maar ook adverteerders die gebruik maken van Facebook Advertising zullen dus minder rechtstreekse omzet halen uit deze advertenties, omdat de doelgroepen minder goed geïdentificeerd kunnen worden. Het is niet zo dat Facebook op dit moment jouw persoonlijke gegevens zo deelt met andere bedrijven dat deze bedrijven jou als persoon kunnen identificeren. Die gegevens worden “gehashed”. Maar jouw interesses zullen jou dus wel in een bepaalde doelgroep categoriseren, waardoor je dus gepersonaliseerde reclame op deze netwerken krijgt te zien.

Naast Facebook adverteerders zullen vooral applicatieontwikkelaars ook last ondervinden van iOS 14. Zij zullen namelijk een pak minder omzet uit advertenties genereren. Daarnaast kan het zelfs nadelig uitpakken voor gebruikers van iOS 14. Doordat adverteerders geen gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien aan hun gewenste doelgroep, zullen app ontwikkelaars mogelijk andere verdienmodellen inzetten om de app draaiende te houden. Met als gevolg dat veel apps niet gratis meer aangeboden zullen worden, maar tegen betaling. 

Tenslotte is het ook een nadeel dat je geen gerichte reclame meer krijgt te zien als gebruiker. Als je dan op zoek bent naar bepaalde producten of diensten die je nodig hebt, zal je waarschijnlijk minder snel in contact komen met de juiste aanbieder. Er zullen wel nog steeds advertenties aan jou getoond worden, maar je zal veel vaker advertenties zien passeren die totaal niet op jou afgestemd zijn. Als je dan toch reclame krijgt te zien, dan is het toch beter dat je advertenties krijgt te zien die in jouw interessegebied liggen, niet?

 

app tracking apple

De impact van iOS 14 voor de Facebook marketeer

De vraag waar het om draait voor de gemiddelde Facebook marketeer: wat zijn nu de gevolgen voor mijn campagnes en rapportage binnen Facebook? Het antwoord daarop verschilt per adverteerder natuurlijk, maar over het algemeen lijkt de schade (voorlopig) nog mee te vallen. Vooral ads die getoond worden in het Audience Network zullen beperkt worden door deze update. De meeste Facebook marketeers focussen zich vooral op Facebook en Instagram als netwerk zelf (gelukkig). Gebruik je het Audience Network dus weinig of niet? Dan kun je (voorlopig) opgelucht ademhalen.

Wat wel opvalt is dat iOS 14 het aantal conversie gebeurtenissen beperkt binnen Facebook. Dit zijn de zogeheten tracking events, zoals Page Views, Add to Carts, Leads en uiteraard Purchases. Vanaf nu worden adverteerders gelimiteerd tot een maximum van 8 conversie gebeurtenissen, terwijl hier voorheen geen limiet op stond. Je kan dus best de 8 belangrijkste gebeurtenissen instellen en je hier op focussen bij het adverteren. 

Voor welke Facebook ads heeft iOS 14 een directe impact?

Adverteer je voor app ontwikkelaars of ben je zelf een app ontwikkelaar? Dan ga je hier een flinke impact op je Facebook advertenties zien. Als jouw campagne doelstelling bijvoorbeeld ‘App installaties’ is, zul je de nadelige gevolgen snel ervaren. Voorbeelden van wat je gaat ondervinden; moeilijk optimaliseren van advertenties, zoals targeting, of specificeren van demografische gegevens in advertentie rapportages. 

Ook worden real-time rapportages moeilijker te realiseren, omdat door de nieuwe regels een vertraging tot 3 dagen kan voorvallen. Ook zal vanaf nu de standaardwaarde voor alle nieuwe of actieve advertentiecampagnes ingesteld worden op een attributiemodel voor klikken binnen een periode van 7 dagen vallen. Het attributiemodel van 7-28 dagen na klik zal dus niet meer ondersteund worden voor actieve campagnes. 

Je aangepaste/ custom doelgroepen zullen waarschijnlijk ook getroffen worden door deze update. Naarmate meer mensen zich gaan afmelden voor het bijhouden van gegevens op iOS 14-apparaten, kan de hoeveelheid voor je app verbindingen/ activiteit van aangepaste doelgroepen en retargeting doelgroepen afnemen. 

target audience

Wat nu?  

Facebook geeft in haar eigen hulpcentrum voor bedrijven enkele tips aan adverteerders om gebruikers van iOS 14 apparaten zo goed mogelijk te bereiken, ondanks deze update. De allerbelangrijkste tip is om de Facebook-pixel op het domein juist te installeren. Op deze manier kun je gegevens toch nog zo goed mogelijk traceren.

  1. Optimaliseer advertentiesets in verband met conversie gebeurtenissen.

Zoals aangegeven ben je beperkt tot maximum 8 conversie gebeurtenissen per webdomein. Dit is voor de gemiddelde adverteerder wel voldoende. Toch ga je je best voorbereiden. Advertentiesets die worden weergegeven voor een conversie gebeurtenis die niet meer beschikbaar is, worden namelijk automatisch gepauzeerd, zodra Facebook de App Tracking Transparency-structuur van Apple implementeert.

  1. Bepaal de belangrijkste conversiegebeurtenissen voor jouw bedrijf

Facebook geeft aan eerst conversie gebeurtenissen te configureren waarvan zij denken dat ze het meest relevant zijn voor jouw bedrijf/ klant. Alle andere events zullen inactief worden gezet voor zowel optimalisatie als rapportage. In Gebeurtenis Beheer, waar je jouw pixel en events ook terugvindt, kun je de conversie gebeurtenissen zelf aanpassen. Kies hier de (maximum) 8 relevante conversies voor jouw bedrijf/ klant. 

  1. Verifieer je webdomein

Deze is van essentieel belang. Je hebt hierdoor namelijk meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebook advertenties. In dit geval is het ook belangrijk om je webdomein/ het webdomein van je klanten te verifiëren als je meer controle wilt hebben over welke conversie gebeurtenissen in aanmerking komen voor je webdomein.

Hulp nodig met jouw Facebook campagnes? Wij helpen jullie graag.

Aangezien dit waarschijnlijk het begin is van een cookieless future, zal je misschien met je handen in het haar zitten in verband met je Facebook Marketing. Trends en updates in dit vakgebied ontwikkelen zich razendsnel. Digitong is Certified Facebook Partner en wij volgen alle trends en ontwikkelingen kort op. Kun jij wel hulp gebruiken van een Facebook Partner voor jouw Facebook marketing? Well then, let’s talk digital!

 

 

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.