fbpx

Digimeter 2020

Wat leert de Digimeter 2020 ons voor 2021 & beyond?

Jaarlijks brengt IMEC haar Digimeter uit, waarin alle insights en trends in Vlaanderen van het afgelopen jaar in verzameld staan. Deze waardevolle data willen we bij Digitong graag met jullie delen. Zodat we samen kunnen streven naar betere online marketingstrategieën steeds op maat van de klant.

Iets waar we uiteraard niet omheen kunnen in het afgelopen jaar is de uitbraak van het coronavirus en de impact op onze samenleving. Zo hebben we allemaal een ongelofelijk aanpassingsvermogen getoond. Bedrijven hebben hun verdienmodellen moeten verschuiven, werknemers hebben massaal geswitcht naar remote working. Met al die grote veranderingen is ook ons digitaal landschap opmerkelijk verschoven. Nooit eerder werd ‘digitaal’ zo omarmd als houvast voor velen. Daar waar we in de vorige jaren vooral veranderingen in het tempo waarmee technologie zich ontwikkelde opmerkten, zien we nu dat het zwaartepunt ligt bij onze attitude ten opzichte van technologie en de dagelijkse toepassingen ervan.

digimeter-digitong-2020-data

Met andere woorden, het coronavirus was dé trigger voor de digitale acceleratie in 2020. Een aantal voorbeelden hiervan is dat vandaag 50% van de Vlamingen toegang heeft tot een betalende streamingdienst zoals Netflix of Disney+. 9% van de Vlamingen wijdt deze aankoop dan ook toe aan de coronacrisis. Zo steeg het dagelijks gebruik van chatapps zoals WhatsApp en Facebook Messenger naar 84%. 2 op de 3 Vlamingen omarmde het online shoppen en 1 op 2 deed dit ook met videobellen. Dit is een hele reeks van voorbeelden hoe de wij gewoontes hebben gevormd omwille van corona. Echter hebben deze gewoontes gezorgd voor een heuse attitudeverschuiving.

De attittudeverschuiving

We weten nu wel allemaal de huidige crisis de bevolking meer digitaalvaardig heeft gemaakt. Maar misschien wel het belangrijkste is dat ook onze attitude hiermee is veranderd. Zo geeft 64% van de Vlamingen aan dat ze de crisis aangenamer zijn doorgekomen dankzij technologie. En wat zelfs belangrijker is, 38% staat een stuk positiever ten opzichte van technologie als voorheen. Niet in het minst bij ouderen, bij wie technologie nog heel vaak onbekend blijft, maar door corona wel een stuk meer bemind. Was het coronajaar 2020 dan een jaar van de digitale versnelling? Absoluut, de platformisering van media en entertainment, afstandsonderwijs, telewerken en transacties nam een gigantische sprong waarvan ook de Vlaming aanvoelt dat we die niet meer zullen terugzetten eens corona voorbij is.

attitude-technologie-corona

Coronajaar 2020: het jaar van de digitale versnelling

“Een eerste conclusie van de nieuwe imec.digimeter is dat de Vlamingen het voorbije jaar nog meer tijd en centen in hun digitale levensstijl hebben geïnvesteerd,” zegt Lieven de Marez, professor nieuwe communicatietechnologieën bij mict – een imec onderzoeksgroep aan de UGent.

Vooral de investering in extra schermen is opvallend. Uit de voorbije edities van de imec.digimeter bleek immers dat bijna elke Vlaming al minstens één slim toestel ter beschikking had. Toch gaf 5 procent van de respondenten aan dat zij bij de start van de lockdowns over te weinig schermen beschikten om vlot van thuis uit te kunnen werken en/of studeren. En ook in functie van (buitensport)activiteiten werden extra digitale tools aangeschaft. Zo steeg het aantal wearables – zoals sporthorloges opnieuw, 37 procent van de Vlamingen bezit er nu eentje.

40% staat dankzij corona positiever ten opzichte van technologie

Een tweede opvallende conclusie van de nieuwe imec.digimeter-bevraging is dat de coronapandemie gezorgd heeft voor een positievere attitude ten opzichte van (digitale) technologie. Dat was voor 38 procent van de Vlamingen het geval. Daarnaast gaf 64 procent van de Vlamingen aan dat technologie het leven in volle lockdown aangenamer maakte (bij jongeren tussen 16 en 24 jaar bedroeg dat cijfer zelfs 81 procent). Corona heeft met andere woorden een stukje wantrouwen weggenomen.

80% is nog niet klaar voor de technologie van morgen

“Maar ondanks die digitale versnelling is de Vlaming niet per se klaar voor de technologie van morgen – zoals de introductie van artificiële intelligentie; de digitale kloof is immers verre van overbrugd,” constateert Lieven De Marez.

Die digitale kloof komt tot uitdrukking op drie vlakken. Het is een kwestie van:
• Toegang hebben tot technologie;
• Over de juiste (basis)vaardigheden beschikken om met die technologie om te gaan;
• Het hebben van een positieve attitude ten opzichte van technologie;

De Marez: “Wat dat laatste betreft, hebben we het afgelopen jaar – zoals gezegd – de grootste vooruitgang geboekt: digitale technologie krijgt vandaag het voordeel van de twijfel. Toch geeft 45 procent van de ondervraagden aan dat die technologie voor hen té snel evolueert, tegenover 41 procent in 2019. En twee op de tien Vlamingen zegt niet over de juiste vaardigheden te beschikken om er optimaal gebruik van te kunnen maken.”
“En er is meer,” zegt hij. “Zelfs wat de toegang tot technologie betreft, blijkt er nog werk aan de winkel. Ik verwees al naar de Vlamingen die schermen tekortkwamen. Daarnaast blijkt dat 4 procent buitenshuis moet gaan om een verbinding met het internet te kunnen maken.”

Onze key take-aways

Hieronder onze belangrijkste insights uit de Digimeter 2020, die jullie hopelijk kan inspireren om in 2021 en richting 2022 de nodige stappen te nemen om de digitale versnelling niet te missen.

Download het nieuwe imec.digimeter rapport hier

Online shoppen is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Zorg er dus voor dat jouw business ook online zichtbaar is, ook al werk je met offline services kan er via de nodige lead generation campagnes een enorme impact gemaakt worden.

Geen grote verrassing maar ook het gebruik van Social Media is afgelopen jaar sterk toegenomen. Met name nieuwe speler TikTok heeft al meteen heel wat marktaandeel te pakken, en niet énkel en alleen bij de zeer jonge bevolking. Probeer op elk relevant kanaal aanwezig te zijn met jouw product of merk.

Mensen kijken alsmaar meer (online) video content, via streaming diensten als Netflix maar ook YouTube pakt een enorme groei afgelopen jaar. Ook hier kan je als merk aanwezig zijn door leuke video content creatie of YouTube advertising zeer gericht in te zetten.

Ondanks de adoptie van meerdere schermen en toestellen, blijft onze smartphone het meest geliefde toestel in ons dagelijkse gebruik van digitale media. Zorg er dus zeker voor dat jouw website of webshop mobile friendly is. Denk aan website snelheid, responsiveness, UI & UX elementen voor mobiel, een snelle en duidelijke lead of check-out flow.

Smartphone use in Belgium 2019 2020 2021

Ondanks de adoptie van meerdere schermen en toestellen, blijft onze smartphone het meest geliefde toestel in ons dagelijkse gebruik van digitale media. Zorg er dus zeker voor dat jouw website of webshop mobile friendly is.

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.