Google Shopping.

 

Best practices, tips & tricks.

We weten al dat Shopping Campagnes geweldig werken voor e-commerce bedrijven. Vandaag delen we een aantal geweldige tips en tricks om ze nog beter voor je te laten werken!

Google’s Merchant Center:
Wat is dat?

Als je gewend bent om te zoeken naar campagnes waarbij je strikt op keyword-niveau biedt, kunnen Shopping Campagnes ontmoedigend zijn… vooral het ongrijpbare Merchant Center.

Wat is Google’s Merchant Center precies?

Google Merchant Center is eigenlijk de plaats waar veel van de magie in Shopping Campagnes gebeurt.
Dit is de plaats waar jouw productgegevens live worden ingevoerd. Een product data feed is een lijst van alle producten die je verkoopt. En het is niet zomaar een lijstje: dit lijstje moet in een speciaal, door Google vereist formaat zitten met attributen die jouw producten omschrijven (denk aan spreadsheet!).

 

Enkele belangrijke attributen van jouw product data feed lijst zijn:

  • ID – de ID die je gebruikt om jouw product op een unieke manier te identificeren.
  • Titel – de naam van jouw product; dit zal de tekst zijn die wordt getoond wanneer jouw advertentie wordt geserveerd.
  • Beschrijving – deze tekst beschrijft jouw product en wordt getoond wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt.
  • Productcategorie – kies uit de vooraf gedefinieerde categorieën van Google.
  • Producttype – door jou gedefinieerd.
  • Link naar de pagina van het item op jouw website.
  • Beschikbaarheidsstatus (al dan niet op voorraad)
  • Prijs
  • Verkoopprijs

Je hoeft geen tekstadvertenties te schrijven zoals je dat doet voor zoekadvertenties. Shopping Ads worden automatisch gegenereerd met behulp van de gegevens in jouw feed.

Tips voor het onderhoud van jouw product feed

Je kunt niet eens denken aan het opzetten van een Shopping Campagne in Google Ads totdat je jouw productgegevensinvoer hebt gedefinieerd. Daarbovenop moet je een proces hebben ingesteld om deze bij te werken voor productinfo, beschikbaarheid en prijswijziging. Dit is super belangrijk, want als jouw datafeed niet overeenkomt met jouw website, zal Google jouw productadvertenties niet tonen.

Sommige bedrijven doen dit handmatig met behulp van Google-spreadsheets, sommige gebruiken diensten van derden en sommige gebruiken speciale software op hun website om deze informatie up-to-date en in synchronisatie met hun website te houden. Het gebruik van een Google-spreadsheet geeft je zeker de meeste controle, maar is misschien niet realistisch om te beheren als je 1000’en producten hebt.

Een goede datafeed is een enorme factor in het succes van jouw Shopping Campagnes. Een paar belangrijke zaken om in gedachten te houden:

  • Shopping Campagnes gebruiken geen trefwoorden om de relevantie te bepalen, dus zorg ervoor dat jouw producttitels en -beschrijvingen rijk aan trefwoorden zijn, maar ook aantrekkelijk zijn voor een potentiële koper die jouw advertentie bekijkt; Google gebruikt deze gegevens om te zien of jouw producten relevant zijn voor een zoekopdracht.
  • Zorg ervoor dat de prijzen 100% accuraat zijn, vooral als je handelt in internationale valuta. Google zal jouw producten niet tonen als deze informatie niet accuraat is!
  • Als je naar meerdere landen adverteert, heb je een product data feed per land nodig. Shopping Campagnes in Google Ads zijn land specifiek, dus je zult een nieuwe campagne per verkoopland moeten opzetten.
  • Productafbeeldingen kunnen jouw advertenties maken of breken. Zorg er dus voor dat jouw afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn! Bewerkte of van een watermerk voorziene productafbeeldingen laat je dus best achterwege. De afbeeldingen mogen alleen van het product zijn dat je verkoopt.
  • “Gezinsvriendelijke” beelden presteren het beste. De kans dat zij afgekeurd worden is heel laag.
  • Zorg ervoor dat alle doel-URL’s naar live-pagina’s gaan en niet naar 404’s/dead-pagina’s – Google zal jouw producten met dode links niet tonen.
    • Pro tip: Als je een beginner bent in Shopping Campaigns, overweeg dan om te beginnen met een kleine productdatafeed met enkele producten met hoge marges. Dit is een geweldige manier om te wennen aan hoe het allemaal werkt!
  • Gebruik additional programs zoals; Dynamic remarketing, product ratings, Merchant promotions, Lokale voorraad…
  • Duik eens wat dieper in het bestseller report. Op die manier zie je welke producten in eender welke markt het meest verkocht worden per land. Daar kan je ook zien of jij dit product zelf aanbiedt en of je het product op voorraad hebt. Dit geeft jou extra market insights.

Aanbevolen practices voor een optimale feed Qualitiy:

  • Gebruik de juiste attributen, kies voor extra programma’s en stem de landingspagina af op jouw feed.

De meest voorkomende disapprovals:

  • Ken het verschil tussen item- en account-disapprovals en hoe ze moeten worden opgelost.

Geavanceerd Feed Management

  • Gebruik een aanvullende feed om een optimale feed health te bereiken.
  • Feed regels toepassen om wijzigingen op schaal te maken.

 

Het creëren van Shopping Campagnes


Ervan uitgaande dat je de product data feed in tip-top vorm hebt gekregen en je jouw Google Ads account hebt gekoppeld aan jouw Merchant Center, ben je klaar om Shopping Campagnes op te zetten. 
Het creëren van Shopping Campagnes in Google Ads is vrij eenvoudig. Je moet kiezen voor een Merchant Center productfeed en een verkoopland voor elke campagne. Er is een mogelijkheid om Smart Shopping Campagnes op te zetten en gewone Shopping Campagnes.

Als je een webshop hebt met veel producten, kan je je feed opdelen in tiers op basis van brutomarge, inhoudsmaten, toppers… Op basis hiervan kan je dan weer aparte camapgnes opzetten. Zo kunnen we bijvoorbeeld meer budget sturen naar campagnes die meer brutomarge hebben. Of gerichte shopping campagnes opzetten voor de topproducten van de voorbije maanden met een apart budget. Natuurlijk sluit je deze producten dan best uit bij de andere Shopping Campagnes om geen overlapping te hebben.

Smart Bidding

Smart Shopping Campagnes maken gebruik van smart bidding & het algoritme van Google. Hier kan je kiezen als biedstrategie voor ‘maximaliseer conversiewaarde’. Het is het beste om te starten met maximaliseer conversiewaarde. Zodra we zien dat er een verband zit tussen kost en conversies, kunnen we bij de instellingen ook een Target ROAS meegeven. Dit geeft ook de mogelijkheid om te gaan schalen. De Target ROAS toont ons hoeveel omzet er voortvloeit uit het budget dat we erin steken. Voor de meeste klanten ligt de Target ROAS rond de 500%-600%. Elke euro van het advertentiebudget voor deze campagne levert dan €5 a €6 op.

Shopping Push Campagnes – Advanced Shopping Campagnes

Aangezien Smart Shopping campagnes grotendeels gerund worden door het algoritme van Google, is er natuurlijk sprake van minder controle. Toch is hier een oplossing voor. Bij Google Ads is er de mogelijkheid om reports te bekijken van de meest verkochte producten in je webshop via Google Shopping campagnes. Filter de producten op basis van periode, het volume en de kost per conversie. Vervolgens exporteer je deze data in een Excelbestand of een Google Spreadsheet. Verwijder alle data behalve de item ID en voeg een custom label toe zodat je deze toppers herkent in je shopping campagnes. Maak in Google Merchant center een aanvullende feed hiervan. Daarna kan je aan de slag. Je kan zo old school shopping campagnes met alleen deze toppers erin opzetten. Alle andere producten sluit je uit bij deze campagnes. Bij een aantal van onze webshopklanten hebben we dit zelf getest en het levert effectief resultaten op.

Hulp nodig met jouw shopping campagnes? Wij ondersteunen jullie graag.

 

 

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.