Holiday season.

 

 Insights & best practices voor het piekseizoen.

Holiday season is coming!

Eind november tot begin januari is vaak een hoogseizoen voor vele businesses. Miljoenen mensen over de hele wereld passen zich aan het nieuwe ‘normale’ leven en bedrijven passen zich aan aan lockdowns en beperkingen. Holiday shopping zal toch net iets anders verlopen dan in 2019.

Ondanks het feit dat er veel onzekerheid bestaat, is er wel één manier om het consumentengedrag te voorspellen. Dat kan door het hen gewoon zelf te vragen! Verschillende trouwe partners zoals Google en Criteo hebben hun research gedaan en deelden met ons belangrijke insights:
  • Kerstshoppers beginnen al tijdens de zomermaanden met het zoeken naar het ideale cadeau en dat doen ze opvallend meer online
  • Er is een sterke stijging van de Belgische e-commerce: +20% meer online sale
  • Er is bijgevolg een gestage daling van het PoS-verkeer ten opzichte van de naburige markten (ook na heropening van de winkels)
  • 30% van de Belgische shoppers gaf aan meer online te willen shoppen dan het jaar daarvoor 
  • Kerstaankopen worden nu ook via een breder scala kanalen gedaan 
  • Kerstshoppen zal bijna 2 maanden aanhouden (vooral online) >> de meeste Belgen starten begin november al met hun kerstaankopen

Bereik je klanten waar en wanneer zij dat willen

30% van de Vlaamse consumenten stelt zijn kerstaankopen uit tot de laatste minuut. 17% zijn early birds en 25% zal zijn aankopen dan weer over het hele winkelseizoen verspreiden. Daarom is het dus erg belangrijk om op ieder touchpoint aanwezig te zijn, ongeacht wanneer die momenten zich voordoen. Samen zorgen we ervoor dat jouw producten/diensten online vindbaar zijn door het implementeren van:

 

Steeds meer shoppers doen online opzoekwerk alvorens ze overgaan tot aankoop. Consumenten hebben daarvoor aanzienlijk meer gebruik gemaakt van zoekmachines, zoals Google en Bing, in 2020. Daarom is het ontzettend belangrijk dat ook jij hier aanwezig bent met jouw boodschap. Met zoekmachine advertenties kan je potentiële klanten bereiken, precies op het moment dat ze op zoek zijn naar jouw dienst of product. Ook online video wint aan populariteit. Onze digitale marketing experten helpen je graag bij het opzetten van online advertentiecampagnes die doen converteren.
Black Friday & Cyber Monday
Veel mensen (28%) stellen hun aankoop uit tot ze een goede deal kunnen sluiten. En daarvoor is Black Friday het ideale moment. Black Friday wordt gezien als het meest belangrijke eindejaar shopping event.

Black Friday is in de Verenigde staten de dag na Thanksgiving day en wordt beschouwd als het begin van het shopping seizoen. Om de mensen naar de winkels te lokken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Ondanks het feit dat Thanksgiving heel weinig wordt gevierd in België, is Black Friday ook bij ons inmiddels een bekend begrip geworden. Zoekopdrachten rond Black Friday in 2019 waren de afgelopen 4 jaar gestegen x4. Black Friday gaat op elke vierde vrijdag van november van start en dit jaar valt dit op vrijdag 27 november. Cyber Monday is het online antwoord op Black Friday en staat voor de officiële start van het online shopping seizoen. Dit is steeds de eerste maandag na Black Friday, dit jaar dus maandag 30 november.

Dit zijn dus twee cruciale dagen om op in te spelen. Nu is het meer dan ooit belangrijk voor bedrijven om te beginnen met de planning voor de komende maanden, van Black Friday tot Kerstmis. Wij ondersteunen jou met plezier om het maximale uit het shopping seizoen van 2020 te halen.

Hulp nodig met jouw holiday season campagnes? Wij ondersteunen jullie graag.

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.