fbpx

Image extensions

Een nieuwe extensie in Google Ads. 

Google Ads heeft een nieuwe (bèta)functie uitgerold voor het grote publiek, namelijk de afbeelding extensies. Deze nieuwe extensie toont een kleine afbeelding naast jouw tekstadvertentie op de pagina met zoekmachine resultaten (SERP).

 

Image extensions zijn een nieuwe advertentie-extensie in Google Ads. Zoals te zien in het voorbeeld hieronder, toont de image extension als een kleine foto naast jouw tekstadvertentie op de SERP. De afbeelding complimenteert jouw advertentie messaging en brengt een visueel element aan uw advertentie. Net als andere recente innovaties van Google, zoals galerij advertenties, komen image extensies uitsluitend in aanmerking om te worden weergegeven op mobiele apparaten. 

Image extensie

Eerste resultaten

Omdat ze een nieuwe functie zijn, is er nog geen schat aan gegevens beschikbaar over de effectiviteit van deze extensies. Maar we hebben wel al wat data kunnen vergaren bij onze huidige klanten, die al een tijdje geleden in aanmerking zijn gekomen voor de bèta. De resultaten zijn veelbelovend: 

Klant A

  • Een gemiddelde CTR van meer dan 16% 
  • 7.545 impressies 
  • 1.182 clicks
  • Gemiddelde CPC van €0,26
  • 35 conversies, ter waarde van €2.500 omzet 
  • Kost per conversie van €8,50
  • €300 uitgegeven
  • ROAS van 833% (komt overeen met het account gemiddelde)

Klant B

  • Een gemiddelde CTR van meer dan 10% 
  • 6.111 impressies 
  • 631 clicks
  • Gemiddelde CPC van €0,64 (komt overeen met het account gemiddelde)
  • 5 conversies, ter waarde van €1.703 omzet 
  • Kost per conversie van €80 (lager dan het account gemiddelde)
  • €400 uitgegeven
  • ROAS van 425% (komt overeen met account gemiddelde)

Klant C

  • Een gemiddelde CTR van meer dan 18% 
  • 353 impressies 
  • 65 clicks
  • Gemiddelde CPC van €0,61 (komt overeen met het account gemiddelde)
  • 2 leads
  • Kost per conversie van €20,00
  • €40 uitgegeven

Bovendien heeft Google onlangs geëxperimenteerd met wijzigingen in de lay-out van de SERP. Het formaat van deze afbeelding extensies komen ook recent voor in de SEO wereld.

Consumenten zijn gewend geraakt aan online ervaringen waarin visuele elementen samengaan met tekst en informatie. Google heeft op deze verschuiving gereageerd door visuele SERP-functies te ontwikkelen, favicons aan organische vermeldingen toe te voegen en andere tactieken om visuele inhoud op de zoekresultaten pagina te integreren.

Advertenties met image extensions kunnen mogelijk nabootsen hoe organische vermeldingen er in de toekomst uitzien. 

Image-extensions

Wat zijn de vereisten voor image extensies?

Toen Google voor het eerst afbeelding extensies vrijgaf, moesten foto’s in vierkant formaat zijn. Je kunt nu echter zowel vierkante als liggende afbeeldingen uploaden. 

Ten minste één vierkante afbeelding is vereist. De minimaal geaccepteerde grootte is 300 x 300 pixels, maar de aanbevolen grootte is 1200 x 1200.

Liggende foto’s zijn optioneel. Ze moeten een verhouding van 1,91:1 hebben met een aanbevolen grootte van 1200 × 628. Het minimumformaat dat Google accepteert is 600 × 314.

Er zijn wel een aantal belangrijke punten:

  • Verwerk geen logo’s of tekst in de afbeeldingen, want dan zullen de afbeelding extensies afgekeurd worden.
  • Doe aan A/B testing en voeg tenminste 3 unieke image extensions toe aan de campagne of ad group.
  • Let op: de bestandsgrootte van afbeeldingen mag niet groter zijn dan 5120KB.

 

Lees hier meer over image extensions. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van jouw Google Ads account? Of ben je nieuwsgierig naar wat image extensions voor jouw campagnes kunnen betekenen? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag verder!

 

 

We bijten niet 😉

 

Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.