Social Media Advertising 

Hoe haal je het meeste uit social media ads?

Social media advertising heeft heel wat voordelen. Uit onderzoek blijkt dat een van de top doelen voor marketeers het vergroten van de naamsbekendheid is en daarom bereiken steeds meer merken dit met een betaalde sociale aanwezigheid. Dat komt omdat social media voor de consument één van de plekken is geworden om producten te onderzoeken en zelfs aan te schaffen.

Ondertussen zorgen de juiste strategieën en creatieve opties ervoor dat jouw campagnes je waarschijnlijk een hoger rendement op jouw investering opleveren.

social media logos

Hoe effectief is social media advertising?

Wist je dat er meer dan 2,38 miljard actieve gebruikers per maand op Facebook zijn? Of dat er meer dan 500 miljoen dagelijkse Instagram-gebruikers zijn? En wist je dat 74% van de wereldwijde marketeers al investeren in social media marketing, inclusief social advertising? Om nog maar te zwijgen van 70% van de bedrijven zegt dat ze leads genereren op sociale media en 58% van de marketeers zegt dat sociale media hen heeft geholpen om hun verkoop te stimuleren.

Dit zijn slechts enkele van de vele statistieken met betrekking tot sociale media advertising die de impact en het belang ervan bewijzen. Naast de statistieken die de effectiviteit en het indrukwekkende bereik van social media advertising ondersteunen, stelt deze marketingtactiek je in staat om jouw leads in real-time te koesteren. Je kunt met jouw volgers en publiek communiceren en direct op het platform relaties met hen opbouwen en onderhouden.

De kers op de taart? Social media advertising is kosten effectiever dan traditionele reclame. Met social media-advertenties kunt je eenvoudig een budget instellen en dit bedrag binnen het sociale platform dat je gebruikt, aanvullen of verwijderen.

Social media ads

Optimaal starten met social media ads?

  1. Denk na over jouw budget.

Een van de meest ontmoedigende zaken over social media ads is het bepalen van jouw budget. Dat komt omdat er zoveel unieke en flexibele opties zijn op elk sociaal platform voor jouw advertenties en campagnes. Om je te helpen bij het plannen van jouw budget, moet je jouw marketingdoelstellingen afstemmen op jouw social media advertising strategie. Denk aan het bedrag dat je zich comfortabel voelt bij het terugtrekken uit de grotere marketingstrategie om jouw sociale advertenties te benaderen.

  1. Kies welk type social media advertentie je zult uitvoeren.

Het landschap van betaalde sociale reclame is voortdurend in beweging; nieuwe technologieën, kanalen, formaten en trends komen elke dag naar voren. Dat betekent dat er geen one-size-fits-all antwoord is op welke sociale kanalen je moet adverteren. Uiteindelijk is het testen van verschillende kanalen de beste manier om te bepalen wat het beste werkt voor jouw bedrijf en jouw publiek. 

Hier zijn enkele van de meest voorkomende soorten social media-platforms die je kunt adverteren en welke demografische van de mensen die je wilt targeten via elk:

Facebook:
Ongeveer 69% van de volwassenen gebruikt Facebook – hoewel 25-34-jarigen het grootste aantal gebruikers op het platform vormen, heeft Facebook nog steeds het grootste leeftijdsbereik van actieve gebruikers van een ander platform. Dit omvat tieners en senioren – in feite is 62% van de online senioren, 65+ jaar, op Facebook.

Facebook advertenties bieden veel uitgebreide mogelijkheden in doelgroep targeting, wat het enorm aantrekkelijk maakt.

Instagram:
Instagram is ideaal als je zich richt op jongere generaties. Dat komt omdat 75% van de 18-24-jarigen het platform gebruikt en 57% van de 25-29-jarigen. Ondertussen is slechts 8% van de mensen ouder dan 65 jaar op het platform.

Twitter:
Twitter is een goede optie als je zich met jouw social media-advertenties wilt richten op jonge tot middelbare volwassenen. Dat komt omdat 22% van de volwassenen in de VS gebruik maakt van Twitter. 38% van de gebruikers op het platform zijn tussen 18-29 jaar oud, terwijl 26% van de gebruikers tussen de pagina’s van 30-49 jaar oud zijn.

LinkedIn:
Het is geen geheim dat LinkedIn een professioneel netwerk is – wat betekent dat je waarschijnlijk meer formele, zakelijke en carrière gerelateerde advertenties op het platform wilt plaatsen. Dit betekent ook dat de demografische gegevens op LinkedIn waarop je zich wilt richten, de huidige of toekomstige leden van het personeelsbestand omvatten.

Er zijn meer dan 660 miljoen LinkedIn-gebruikers en 37% van de volwassenen in de VS tussen 30 en 49 jaar maakt gebruik van het platform. En als het gaat om studenten en universiteitsgraden, zou 51% van de Amerikaanse afgestudeerden op het platform zitten.

Snapchat:
Snapchat is een platform waar je doorheen wilt adverteren als je je wilt richten op een jong publiek. Het platform heeft ongeveer 210 miljoen actieve gebruikers per dag – ongeveer 90% van de Snapchat-gebruikers zijn tussen 13 en 24 jaar oud.

TikTok:
TikTok is een relatief nieuw platform waar enorm veel jongeren aanwezig zijn. Het is mogelijk om op TikTok te adverteren, maar hier moet je contact opnemen met het intern Marketing team van TikTok. Zij zullen jouw campagnes opzetten en beheren.

 

Social media ads

3. Maak jouw advertentie relevant.

Jouw advertenties moeten relevant zijn voor jouw doelgroep en klanten. Er zijn een paar manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat dit het geval is.

a. Gebruik jouw buyer persona’s om de interesses en behoeften van jouw doelgroep en klanten aan te spreken.

b. Voer klantfeedback-onderzoeken uit en focusgroepen om te voldoen aan de behoeften van jouw doelgroep, zelfs wanneer zij niet actief op zoek zijn naar oplossingen.

c. Zoekmachine optimaliseren (SEO) jouw sociale content, zodat het waarschijnlijker is om organisch te verschijnen wanneer specifieke trefwoorden en zinnen worden gezocht (en gebruik beeld alt tekst wanneer je kunt)

4. Ontwerp een mooie, in het oog springende advertentie.

Op sociale media lijkt het alsof er een eindeloze hoeveelheid nieuwe visuele content is. Dus, hoe kunt je jouw social media advertenties laten opvallen?

Jouw advertenties moeten boeiend, mooi ontworpen en in het oog springend – ze moeten ervoor zorgen dat iemand die door hun feed scrollt, stopt in hun tracks en jouw content van dichterbij wil bekijken.

Je wilt ook dat jouw advertentie er on-brand uitziet, zodat jouw publiek de advertentie gemakkelijk kan associëren met jouw bedrijf. (Dit zal je helpen om ook merkherkenning op te bouwen). Voeg dus zeker je logo’s toe aan je visuals, animaties of video’s.

Hier zijn enkele van de elementen waar je aan wilt denken bij het ontwerpen van een effectieve social media advertentie die de aandacht van jouw doelgroep trekt:

  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Lettertype
  • Kleuren
  • Schriftelijke inhoud en berichtgeving
  • CTA-knoppen

5. Schrijf een copy die converteert.

Elk woord en karakter dat je in jouw advertenties opneemt, telt mee. Dit geldt vooral voor social media-advertenties die vaak een beperking hebben in woord en tekst.

Dus, om ervoor te zorgen dat jouw kopie converteert alle terwijl ze eenvoudig, direct en kort, je moet:

  • Wees overtuigend (maar niet té salesy, dat schrikt af)
  • Communiceer jouw value proposition duidelijk
  • Van wat humor heb je nog nooit een klant verloren. 😉

En als je eenmaal jouw social media advertentie hebt gemaakt, wilt je ervoor zorgen dat het succesvol is onder jouw doelgroep. Tijd om jouw campagnes te meten.

6. Meet het succes van jouw advertentie.

Met social media reclame komt een veelheid van statistieken die je moet controleren om het succes van jouw werk te bepalen. Het is van vitaal belang dat je je richt op de social media metrics die het meest van belang zijn om jouw campagnes en bedrijf.

Om je op weg te helpen, zijn hier zes van de meest gemonitorde statistieken met betrekking tot sociale-media advertising die je zou kunnen overwegen om een goed oogje in het zeil te houden:

Click-Through Rate (CTR)
CTR is het aantal klikken op jouw advertentie gedeeld door het aantal afdrukken (klikken/afdrukken). De metriek geeft de relevantie van jouw inhoud onder jouw publiek en de kwaliteit van dat verkeer aan.

Kosten
De kosten zijn uiteraard het bedrag dat je bereid bent om dagelijks te spenderen aan jouw verschillende campagnes.

Conversies
De conversies zijn jouw transacties, leads, offerte aanvragen… Hier wil je uiteraard zoveel mogelijk van binnenhalen. 

Kost Per Conversie
Elke campagne moet een kerndoel hebben voor de conversie (inschrijvingen, installatie van de app, downloads, bezoeken aan blogberichten). Om de kost per conversie te berekenen, deel je de hoeveelheid geld die je hebt uitgegeven door het aantal conversies dat resulteerde. Dit geeft je inzicht in of jouw advertenties winstgevend zijn en helpt je bij het projecteren van jouw toekomstige advertentie-uitgaven.

Conversieratio
De conversieratio van het aantal bezoeken aan jouw landingspagina die voortvloeien uit jouw social media-advertenties geeft een goed beeld van de kwaliteit van de clicks die je ontvangt en de prestaties van jouw landingspagina. je kunt ook jouw sociale advertentie verkeer vergelijken met het conversiepercentage van verkeer uit andere bronnen.

ROAS
De Return On Ad Spend toont het verband tussen het budget (kosten) dat je hebt gebruikt en de conversiewaarde die de campagnes hebben opgeleverd. Zo kan je snel zien of jouw campagnes rendabel zijn geweest.  

Social media advertising

Digi-tips:

  1. Zorg dat je de juiste conversion tracking hebt ingesteld (meet alles wat je doet).
  2. Maak je targeting niet té uitgebreid als je een beperkt budget hebt. Het is beter om je te focussen op doelgroepen waarvan je weet dat geïnteresseerd zijn in jouw product/ service (remarketing, customer match list, websitebezoekers, similar audiences…). 
  3. Bouw custom en lookalike audiences (higher intent buyers).
  4. Start met een duidelijke strategie en doelstellingen. Wees hier ook realistisch in. 
  5. Test verschillende advertenties, visuals & copy in A/B. Zo kom je te weten wat goed presteert en kan je continu optimaliseren naar wat goed presteert.
  6. Video materiaal werkt enorm goed bij social media advertising. Zet hier dus zeker op in.

Hulp nodig met jouw social campagnes? Wij ondersteunen jullie graag.

 

 

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.