Smart Bidding
Zoals Google al een tijdje predikt; “het tijdperk van complexe en logge Google Ads accountstructuren is over”. En liever gisteren dan vandaag. Sinds een paar maanden hamert Google op het Hagakure-principe. Ze zien het liefst accounts die geconsolideerd zijn, die minder campagnes bevatten en minder complex zijn. Voor velen druist dit in tegen alle logica. Waarom zou je al je gestructureerde campagnes die je mooi onder controle hebt, op één hoop gooien? We zijn namelijk op een punt aangekomen waar we moeten accepteren dat artificial intelligence steeds slimmer wordt en het uiteindelijk bepaalde taken beter kan uitvoeren dan onszelf. Hier mogen we niet met aversie op neerkijken. Maar we moeten dit omarmen als een nieuwe tool die we kunnen gebruiken om onze doelen te bereiken. Het gaat hier dus over Smart Bidding, de geautomatiseerde biedstrategieën, die door het vergaren van data, steeds slimmer worden.
Het algoritme
Dankzij deze Smart Bidding kunnen we, zoals we al lazen, onze accountstructuren enorm gaan vereenvoudigen. Voorheen hadden we tientallen campagnes lopen voor hetzelfde business goal. Zo gingen we campagnes opsplitsen op basis van match type, demografische gegevens, devices en zoveel meer. Maar uiteindelijk verkochten de campagnes allemaal hetzelfde product. Vandaag kunnen we dankzij deze Smart Bidding al deze campagnes tot één grote campagne consolideren. Hierdoor gaan we veel meer data genereren waaruit het algoritme steeds slimmer wordt. Zo weet het steeds beter wat er het beste in je campagne werkt, waarna het algoritme het advertentiebudget hierop steeds efficiënter kan gaan inzetten. Dit principe bestaat uiteraard al een aantal jaren. Maar toch zijn nog vele bedrijven en marketeers bang om deze controle uit handen te geven. Daarom gaan we vandaag ontdekken waarom Smart Bidding een verademing is voor je campagnes en voor jezelf als marketeer.
Intentie van de zoekquery
Voorheen gingen we enhanced CPC’s instellen op zoekwoorden op basis van match types of hun intentie. Op basis van hoe groot de kans is dat mensen die een bepaalde zoekquery ingeven, ook effectief zullen converteren. Maar uiteindelijk is dit giswerk. Zeker als je weet dat elke dag 15% van alle zoekopdrachten in Google nieuw. Een onbegonnen opdracht als je alles wilt coveren. Maar dankzij Smart Bidding kunnen we hiervoor broad matches inzetten die deze nieuwe zoekopdrachten wél kunnen bereiken. Het algoritme gaat op basis van de intentie van de zoekopdracht bepalen welk bod hij hiervoor wil uitbrengen.
Smart Data Usage
De volgende reden waarom Smart Bidding een grotere impact kan hebben op je conversies, is het feit dat Smart Bidding zichzelf kan optimaliseren op basis van de conversiegeschiedenis in je hele advertentie account. Ook wanneer je maar één campagne hebt lopen die gebruik maakt van Smart Bidding. Dit betekent dus wanneer je een nieuwe campagne opzet met Smart Bidding, het algoritme uit andere campagnes data gaat vergaren om deze nieuwe campagne te voeden met data, zodat het meteen weet hoeveel het op welke zoekqueries moet bieden. Echter is het wel belangrijk dat je in de andere campagnes voldoende data moet hebben vooraleer dit optimaal kan werken.
Minder management, meer strategie
Dankzij deze automatische biedstrategieën moeten we heel wat minder tijd steken in het minutieus optimaliseren van onze campagnes. Dit wil zeggen dat we als performance advertiser ons meer kunnen focussen op het strategische aspect van onze job. Hoe we onze ROAS kunnen maximaliseren en ervoor kunnen zorgen dat de klant zoveel mogelijk omzet kan draaien.