Blog

Black Friday: dé sleutel tot korte en lange termijn groei

O-Rouge Case
Bij Digitong werken we elk jaar hard aan impactvolle Black Friday-campagnes voor onze klanten. Deze campagnes zorgen steevast voor een flinke boost in omzet en aankopen op korte termijn. Maar uit onze analyse blijkt dat écht succes ontstaat door Black Friday te combineren met een jaarronde, consistente marketingstrategie.

Black Friday is hét moment voor koopjesjagers om hun slag te slaan en een hoogdag voor bedrijven omdat er een flinke piek in verkoop plaatsvindt. Maar er is meer. Black Friday speelt namelijk een rol in de bredere marketingstrategie van bedrijven en kan bijdragen aan duurzame groei op de lange termijn. Deze analyse laat zien hoe Black Friday-campagnes passen binnen het grote plaatje van doorlopende marketinginspanningen. Daarbij is het belangrijk om de resultaten niet te snel toe te schrijven aan alleen Black Friday, want dat is slechts één schakel in de grotere strategie.

Methodologie

Om te ontdekken wat de invloed van Black Friday écht is, hebben we gekeken naar hoe omzet en transacties zich ontwikkelden in periodes van 3, 6 en 9 maanden voor en na de Black Friday-campagnes bij verschillende klanten. Zo konden we het langetermijneffect van Black Friday meten, terwijl we ook rekening hielden met alle andere marketingactiviteiten die het hele jaar door lopen.

Welke zijn onze belangrijkste bevindingen?

Omzetgroei

De cijfers laten een mooie omzetgroei zien na Black Friday, maar het is duidelijk dat jaarrond marketinginspanningen hier ook een belangrijke rol in spelen. Gemiddeld zagen klanten na Black Friday:

  • 9,83% omzetgroei in de eerste 3 maanden
  • 12,00% groei na 6 maanden
  • 28,34% groei na 9 maanden

De timing van deze groei valt samen met Black Friday, maar de marketingactiviteiten vóór en na de campagne hebben ongetwijfeld een boost gegeven aan deze resultaten. Het laat zien dat Black Friday het beste werkt als onderdeel van een bredere, cumulatieve langetermijnstrategie.

Transactievolume en klantbetrokkenheid

Het aantal transacties nam toe, wat aangeeft dat Black Friday zowel nieuwe klanten heeft binnengehaald als bestaande klanten opnieuw heeft geactiveerd. De groei was als volgt:

    • 9,75% meer transacties na 3 maanden
    • 12,91% meer na 6 maanden
    • 23,79% meer na 9 maanden

Conclusie 

De cijfers tonen aan dat Black Friday campagnes zeker kan bijdragen aan langetermijngroei, maar dan wel als onderdeel van een bredere marketingstrategie. Hoewel Black Friday zorgt voor een flinke omzetpiek op korte termijn, is het de combinatie met consistente online marketingactiviteiten gedurende het hele jaar die voor blijvend succes zorgt. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgebonden promoties, awareness campagnes, contentmarketing en retargeting, die allemaal invloed hebben op klantbehoud en -acquisitie. Door deze nuances te herkennen, kunnen merken de impact van hun Black Friday-campagnes beter beoordelen en inzetten als bouwsteen voor lange termijn groei en klantbetrokkenheid.

Heb jij Black Friday gemist dit jaar of zie je niet de gewenste resultaten van je marketinginspanningen? Geen zorgen, bij Digitong helpen we je graag met een sterke marketingstrategie die het hele jaar door rendeert. Zo mis je geen enkele kans meer om je merk te laten groeien! Neem gerust contact met ons op en laten we samen bouwen aan jouw succes! 

 

 

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Met de Search Generative Experience (SGE) combineert Google de huidige manier van zoeken met AI (Artificial Intelligence). Je zal dus niet meer door verschillende websites hoeven te bladeren om informatie te vinden. Met SGE krijg je meteen een specifiek antwoord op je vraag. Hoe dat juist werkt? In deze blog lees je er alles over.

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Hoewel het er al een tijd aan zat te komen, is het nu zeker: Google neemt verdere stappen om gebruikersprivacy te waarborgen voor browser Chrome. Dat doet het door Consent Mode V2 verplicht te maken voor domeinen die de advertising services van Google gebruiken. In deze blog duiken we dieper in de allernieuwste privacy-update van de populairste zoekmachine ter wereld.

Digitong at #STE in Utrecht

Digitong at #STE in Utrecht

Bakken inspiratie opdoen in Utrecht? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. De 8ste editie van SocialToday – het grootste event van de Benelux over content, storytelling, selling en advertising via social media – was dan ook dé ideale uitvalsbasis voor ons. Jup: het was mega interessant, en dan vooral de expertsessie van Marlou Leenders over de case van gemeente ‘s-Hertogenbosch. Enter: Hero, Hub en Hygiene.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Sid
Marketing Specialist

“Black Friday is dus niet een op zichzelf staand succes, maar maakt deel uit van een bredere lange termijn marketingstrategie.”

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.