Marketing
CRM
Breng structuur in je database & verhoog de kwaliteit van je leads
Je hebt deze afkorting waarschijnlijk al eens voorbij horen waaien. Maar waar staat het nu exact voor? Een CRM-systeem is een Customer Relationship Management systeem. Dit systeem helpt je bij het beheren van je klantgegevens, zoals een database. In het CRM-systeem kun je interacties en notities over klanten of potentiële klanten gestructureerd bijhouden.
Een CRM-systeem helpt verkoop, marketing, klantenservice, boekhouding en beheer te stroomlijnen. Meerdere mensen binnen jouw organisatie kunnen de informatie van een bepaalde klant zien en bewerken.
Heeft jouw bedrijf nood aan een CRM-systeem?
Bedrijven werken met CRM-systemen voor verschillende redenen, maar het algemene doel is om de klantervaring te verbeteren en de verkoop te verhogen. Een CRM-systeem werkt voor ieder bedrijf en iedere sector, maar vooral aanbieders van overwogen aankopen en dienstverleners hebben er veel baat bij. Denk bijvoorbeeld aan juweliers, makelaars, advocaten, boekhouders, groothandelaars, etc. Ook bedrijven die te maken hebben met een lange verkoopcyclus kunnen winst halen uit een CRM-systeem.
Wat kun je nog meer doen met een CRM-systeem?
Als je met een CRM-platform aan de slag gaat, kun je ook marketing, sales en customer service hieraan koppelen. Met het cloud-based platform Hubspot kun je kiezen voor een uitgebreid platform. Je kunt klantgegevens up-to-date houden, elk contact met klanten bijhouden en klantaccounts beheren. Je kunt social media posting, e-mailmarketing, marketing automation, online advertenties en nog meer onderdelen koppelen. Zo kun je in één platform bijvoorbeeld de hele route die een contactpersoon heeft afgelegd volgen. Alle touchpoints die er zijn geweest met je bedrijf kun je hier ook in bijhouden. Bijvoorbeeld het klikken op een advertentie op Google, het downloaden van een e-book op je website, daarna neemt sales contact op met de persoon en vervolgens boekt sales een afspraak. Zo kun je de customer journey mooi in kaart brengen.
Hoe kun je op basis van de customer journey de conversieratio verhogen?
Het doel van de customer journey in kaart te brengen is voornamelijk dat je hierop kunt inspelen om je doelgroep aan te zetten tot een volgende actie. Hebben ze net 5 minuten op je website doorgebracht? Laat een melding naar sales gaan dat ze contact opnemen met de klant. Hebben ze gisteren een e-book gedownload op je website? Laat automatisch een follow-up mailtje verzenden. Is er al meer dan 14 dagen geen touch point geweest? Laat automatisch een e-mail met relevante content voor deze persoon verzenden. Zo blijf je top of mind bij de klanten en houdt je de relatie warm. Zo is de kans groter dat de klant overgaat tot een conversie.
Maxime
Digital marketing specialist
“Een CRM-systeem helpt alles te stroomlijnen binnen een bedrijf, maar het geeft je ook inzicht in je cijfers en processen.”
Ben jij klaar voor een CRM-systeem?
Heb je nood aan ondersteuning bij het implementeren van een CRM-systeem? Of wil je je CRM-systeem beter benutten? Wij helpen je graag verder!
We bijten niet
Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.