Strategie

Online Privacy

Het hete hangijzer vast durven pakken

Online Privacy, het hete hangijzer waar al zeer veel over gezegd en geschreven is. Desondanks blijft dit tot op de dag van vandaag voor heel wat bedrijven een heus obstakel. Vaak aanschouwt men dit niet als prioriteit binnen de organisatie. Dit omwille van de ogenschijnlijk lage return die tegenover staat. Maar niets is minder waar.

Bedrijven die investeerden in hun first-party data:

Behalen tot 2X meer inkomsten,
en besparen tot 1,5x in hun uitgaven.

[Volgens een studie van Google]

Omwille van de huidige GDPR-wetgeving bevindt Online Marketing zich volop in een shift van het gebruik van ‘third-party data’ naar een ‘privacy-first’-landschap. We betreden een nieuw tijdperk waar bedrijven en organisaties moeten investeren in ‘first-party data’. In tegenstelling tot third-party data, die vaak beschikbaar zijn voor verschillende bedrijven, zijn deze first-party gegevens uniek voor enkel uw bedrijf. We verzamelen dus zelf deze gegevens aan de hand van directe toestemming van de consument via interacties op websites, apps en in reactie op online marketinginitiatieven.

Belangrijk in dit verhaal zijn transparantie en value exchange. We moeten dus duidelijk zijn wat er met hun gegevens gebeurt en waarvoor we ze gebruiken. Daarbovenop is het cruciaal om jouw websitebezoekers iets in waarde terug te geven in ruil voor hun gegevens, denk aan kortingen of exclusieve aanbiedingen. Door deze transparantie en value exchange is men meer geneigd om effectief hun gegevens met je te delen. Maar wat nog waardevoller is, is de betere relatie die met de klant ontstaat en hij een hogere lifetime value oplevert. Wat blijkt dus, ‘privacy-first’ is ook ‘growth-first’.

Consent Mode

Hoe gaan we nu in praktijk hiermee aan de slag? Google Consent Mode stelt dus ons in staat om GDPR-proof de gegevens van onze websitebezoekers te meten mits hun toestemming. Aan de hand van deze toestemming bepaalt dus de Consent Mode of hij deze gegevens mag gebruiken of niet. Zo kunnen we tot meer dan 70 procent van de totale data capteren. Maar wat met de overige 30 procent? Aan de hand van machinelearning kan Google ons ‘predictive data’ geven. Een inschatting van de data die we niet hebben kunnen verzamelen omwille van de gebruiker haar toestemming. Zo verkrijgen een benadering van het totaalbeeld met de complete data.

Verder is de Consent Mode ook future-proof. Het geeft bedrijven die hier wel in investeren een voorsprong op concurrentie die zich wel nog steeds op ‘third-party data’ blijven baseren.

Enhanced Conversions

Enhanced Conversions of ‘verbeterde conversies’ zorgen ervoor dat we ‘verloren’ conversies kunnen gaan meten. Dit zijn conversies die we door het gebruik van meerdere apparaten, browsers, niet altijd kunnen registreren. Maar aan de hand van first-party data kunnen we dit toch in kaart brengen, en vervolgens deze data gebruiken om de eigen campagnes te voeden.

Door middel van hashing (SHA-256) gaat de Enhanced Conversions de gegevens van de gebruiker die converteert, encrypteren. Daarna wordt deze geëncrypteerde code gematcht met de data van Google. Zo kan het bepalen of deze persoon heeft geconverteerd via een Google advertentie of niet. Maar wat win je hier nu bij?

&
Meer conversies

Meer conversies waarnemen die normaal verloren gaan door browser-instellingen.

Nauwkeurigere data

Data wordt nauwkeuriger gemeten dit stelt ons in staat om conversies beter in kaart brengen.

Slimmere biedstrategieën

Door middel van completere data verbeteren we onze slimme biedstrategieën

Algeheel betere prestaties

Met als uiteindelijke gevolg dat de algemene prestatie van online campagnes verhogen.

Sid
Marketing Specialist

“Change is the law of life. And those who look only to the past or present are certain to miss the future. “

Prioriteit maken van first-party data?

Jouw business ook helemaal future-proof maken? Laat het ons nu weten en ons team van experten doet de rest!

We bijten niet

Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.