Marketing
Discovery advertising
Aantrekkelijke, gepersonaliseerde advertenties in de feeds van Google
Google Discovery-advertenties zijn visueel aantrekkelijke, gepersonaliseerde advertenties die verschijnen in de feeds van Google op de YouTube-app, de Google-app en de Gmail-app. Ze zijn bedoeld om doelgroepen te bereiken op de momenten waarop ze klaar zijn om nieuwe producten en services te ontdekken.
Het verschil tussen Search ads & Discovery ads
Bij Google Search draait het om de directe intentie van de gebruiker. Als aanvulling hier op komt Google op de proppen met het Discovery-netwerk. In plaats van resultaten te tonen als antwoord op een zoekopdracht, toont Discovery inhoud die gebaseerd zijn op relevante doelgroepen en de artificiële intelligentie van Google.
Als sterk gepersonaliseerde feed focust Discovery op de interesses van een gebruiker en toont het inhoud die aansluit bij die interesses. De inhoud in Discovery wordt automatisch ververst als er nieuwe inhoud wordt gepubliceerd, maar Discovery is ontworpen om alle soorten nuttige inhoud van over het hele web te tonen, niet alleen nieuw gepubliceerde inhoud.
Google verbetert Discovery voortdurend om gebruikers gepersonaliseerde en nuttige inhoud te bieden. Gezien de toevallige aard van Discovery, is het verkeer van Discovery minder voorspelbaar in vergelijking met Search, en wordt het beschouwd als een aanvulling op het Search verkeer.
Discovery vs Display
Het belangrijkste verschil tussen deze advertenties is wie ze bereiken en waar.
Discovery-advertenties bereiken diegene wiens gedrag een hoge koopintentie vertoont, deze worden bepaald door de algoritmen van Google. Ze zijn bijvoorbeeld zeer geschikt voor e-commerce bedrijven die nieuwe consumenten willen werven en hun doelgroep willen laten kennismaken met hun producten en/of services.
Display advertenties daarentegen zijn niet altijd bedoeld om dit soort acties te stimuleren. Bovendien vertonen display-advertenties zich in het Google Display Network, terwijl Discovery-advertenties alleen op de Google feed en het Gmail netwerk verschijnen.
Goede segmentatie is key
Op basis van het online gedrag van websitebezoekers kan je makkelijk verschillende doelgroepen onderscheiden. Hieronder vind je de verschillende doelgroepmogelijkheden binnen Google Ads.
Interessetargeting is precies wat het klinkt – het stelt je in staat jouw advertentie te tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten en diensten, of mensen die zich bezighouden met activiteiten die verband houden met jouw bedrijf. Er zijn vier categorieën van interessetargeting waaruit je kunt kiezen:
- Affinity Audiences
Dit omvat +80 verschillende groepen op basis van interesses of hobby’s, zoals “sportfans”, “autoliefhebbers” of “gamers”. Je kunt ervoor kiezen je advertenties aan een of meerdere van deze doelgroepen te tonen.
- Aangepaste Affinity Audiences
Om je targeting nog verder te specialiseren, kun je je eigen aangepaste doelgroep creëren met behulp van trefwoorden.
Als je advertenties maakt voor je hardloopschoenenwinkel, kun je trefwoorden gebruiken als “marathontraining”, “beginnende hardlopers” en “hardlooptips”. Wanneer je jouw aangepaste doelgroepen instelt, worden jouw advertenties getoond aan mensen die websites bezoeken die deze trefwoorden bevatten.
Je kunt ook specifieke URL’s toevoegen die hardlopers kunnen bezoeken, zoals running.com of runnersworld.com, om sites te targeten waar je jouw advertentie wilt laten zien.
- In-Market Audiences
Met In-Market Audiences kun je klanten identificeren die actief kijken naar producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Met hetzelfde voorbeeld kunnen dit klanten zijn die hardloopschoenen aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd terwijl ze op een website surfen, of klanten die talrijke sites hebben bezocht die verband houden met hardloopschoenen.
- Remarketing audiences
Remarketing audiences zijn doelgroepen die gebouwd kunnen worden op basis van je eigen (website)gegevens. Bijvoorbeeld homepagebezoekers, winkelmandverlaters, of websitebezoekers op zoek naar informatie die een whitepaper hebben gedownload. Daarnaast kan je ook klantenlijsten uploaden en deze gebruiken om je advertenties gericht naar de juiste mensen te sturen. Je kan deze lijsten gebruiken voor remarketing of voor het bouwen van similar audiences. Op basis van deze doelgroep segmentatie kan je de campagne en boodschap gericht afstemmen.
Het gevreesde “Zalando-effect”
Toch moet je oppassen voor het “Zalando-effect”. Het gevaar is dat remarketing al snel opdringerig overkomt en zo creëer je een afkeer. En dat is net wat we niet willen bereiken toch? Daarom stellen wij een dagelijkse en wekelijkse limiet in. Een goede richtlijn hiervoor is 3x per dag of 10x per week. In sommige gevallen kan het ook nuttig zijn om bestaande klanten uit je remarketinglijst te schrappen zodat je hen niet onnodig blijft ‘lastigvallen’ terwijl ze je product al gekocht hebben.
Cedric T.
Teamlead Performance
“Wil je klanten jouw producten laten ontdekken op verschillende netwerken in Google? Dan zijn discovery ads the way to go.”
Zie jij zo een Discovery-campagne wel zitten?
Daar kunnen wij voor zorgen! Wij zijn Google Premier Partner en behoren tot de top 2% van Belgische agencies die deze badge mogen dragen. Digitong lanceert dagelijks nieuwe campagnes. We’re pretty good at it. 😉 Onze specialisten helpen je graag bij het opzetten van online advertentiecampagnes die jouw doelstellingen bereiken.
We bijten niet
Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.