Marketing
SEO
Jouw website bovenaan de zoekresultaten
SEO staat voor Search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie, SEO zorgt ervoor dat je makkelijker gevonden wordt in Google’s zoekresultaten. SEO kan “gratis” verkeer naar jouw website leiden, dus het is zeker belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden.
Google Zoekresultaten
Wil je hoger scoren in Google’s zoekresultaten? Dan kun je dit doen door het optimaliseren van je website. Concreet betekent dit het verbeteren van de On-page & Off-page SEO, Local SEO, Website performance en technische SEO. Er zijn allerlei optimalisaties die je kunt toepassen op je website of webshop om organisch hoger te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing.
75% bezoekt enkel de eerste pagina van de Google-resultaten. Daarom is SEO zo belangrijk. Staat jouw bedrijf niet op de eerste pagina, dan loop je veel potentiële klanten, organische verkeer en sales mis.
SEO heeft tijd nodig. Je kunt niet verwachten dat je van de ene dag op de andere bovenaan rankt op Google. Je moet je plaats bovenaan verdienen. Daarom zien we vaker resultaat op lange termijn. Om bovenaan te ranken én te blijven, zal je voortdurend technisch én inhoudelijk aan je website of webshop moeten werken. En daar kan Digitong je mee helpen.
Content is king
Goede content op je website is van levensbelang, niet enkel wat je wilt zeggen maar ook hoe je het zegt. Uiteraard is “kwaliteit” enigszins subjectief. Je hebt misschien al vaak gehoord dat je boodschap kort en krachtig moet zijn. Daar denkt Google net zo over. Google bepaalt de kwaliteit van de inhoud met behulp van complexe algoritmen. Waar Google naar zoekt zijn teksten die inhoudelijk sterk zijn en de vragen van je doelgroep concreet beantwoorden. Schrijf daarom altijd boeiende content die je doelgroep interesseert, schrijf nooit content voor Google.
We zeiden net dat de tekst kort en krachtig moet zijn, maar te weinig tekst op je webpagina is niet goed. Als je content niet lang genoeg is dan is de kans groter dat Google de pagina minder goed gaat begrijpen. Waardoor je dan weer lager gaat ranken op Google. Wij raden aan om te streven naar ten minste 1.000 woorden voor een standaard blog berichten, 2.000 voor long-form content, en 300-500 voor nieuwsberichten of productpagina’s. Daarom is een zoekwoordenonderzoek enorm belangrijk om tot minstens 1.0000 woorden te geraken in een blog. Yoast (een SEO WordPress plugin) bevestigd dat een langere tekst Google helpt jouw content beter te begrijpen.
Zoekwoordenonderzoek
Een zoekwoordenonderzoek of keyword research is de eerste stap voor een succesvolle SEO- en SEA-strategie. Met dit onderzoek achterhalen we welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar bepaalde producten en diensten. Op deze manier weet je welke woorden jouw doelgroep gebruikt en welke vragen ze hebben. Een zoekwoordenonderzoek maakt duidelijk over welke onderwerpen je nu precies moet schrijven. Eens de meest relevante zoektermen bepaald zijn, is het belangrijk dat deze voldoende voorkomen in je webteksten. Betekent dit dat je de zoekwoorden maar zoveel mogelijk moet gebruiken op je webpagina? Nee, dit gaat Google zelfs bestraffen door je website lager te laten ranken. Een goede manier om je zoekwoorden meer te laten opvallen, is door ze in headers en titels te zetten.
Webpagina structuur
Het is essentieel dat webteksten vlot leesbaar en duidelijk zijn. Titels en tussentitels met relevante zoekwoorden er in kunnen daarbij helpen. Titels trekken niet alleen de aandacht van de lezers, ze laten ook aan zoekmachines weten waar ze het meeste belang aan moeten hechten. Plaats daarom je belangrijkste keywords in je titels. Onze SEO-specialisten gaan eerst een zoekwoord onderzoek doen om zo de juiste zoekwoorden te vinden per webpagina. Daarna zorgen onze SEO-specialisten ervoor dat er een goede mix van head, mid en long tail keywords zijn in je headers en titels.
Uiteraard moet je website niet alleen relevant zijn voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Daarom zijn er verschillende technieken die je kan combineren die je content én je SEO ten goede zullen komen. Technische SEO is daarom ook belangrijk om nog beter te scoren bij Google.
(Je website) SEO-technisch optimaliseren
Technische SEO maakt je website crawlbaar voor zoekmachines. Je website moet dus een logische opbouw hebben en informatie en URL’s moeten makkelijk te lezen zijn. Hier staan enkele technische zaken die onze SEO-expert steeds grondig aanpakken:
- Goede sitesnelheid
- Mobielvriendelijke website
- Meta titles & meta descriptions – stukjes tekst in de code van je website die Google vertellen waar een webpagina over gaat.
- Https-protocol – Beveiligde websites worden beloond en scoren hoger in de zoekresultaten van Google.
- Linkbuilding – Hoe meer websites naar jouw website linken (backlinking), hoe waardevoller je website wordt voor Google en hoe hoger je dus verschijnt in de zoekresultaten.
- Interne links verhogen de gebruiksvriendelijkheid én kan je zoekresultaten positief beïnvloeden.
- Website structuur
- Google Search Console / Bing Webmaster Tool
- Alt- en title-attributen voor afbeeldingen
- Etc…
Zie jij zo’n SEO-traject wel zitten?
Daar kunnen onze specialisten voor zorgen. Wij starten steeds met een grondige audit van jouw huidige website op volgende sectoren:
- General SEO
- Website UX
- Website performance
- Technische SEO
- SEO content
- On-Page SEO
- Off-Page SEO
- Local SEO
Bovendien nemen we ook de externe factoren die je ranking beïnvloeden onder de loep. Zo stellen we een lijst op met verbeterpunten en halen we vervolgens alles uit de kast om jouw website en -pagina’s hoger te laten scoren in Google.
Michiel
Digital marketing specialist
“SEO heeft tijd nodig. Je moet je plaats bovenaan verdienen.”
Benieuwd hoe jouw website scoort op Google?
Raadpleeg onze specialisten en wij kunnen je helpen om hoger te ranken op Google.
We bijten niet
Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.