Branding

Employer brand

Bouwen aan een aantrekkelijk werkgeversimago

Als je vandaag jong talent en gedreven experten aan je wil binden moet je ze een duidelijke reden geven waarom het loont om deel uit te maken (of blijven maken) van je bedrijf. Employer branding kan hierbij helpen. Centraal staan hierbij de normen en waarden die jou als bedrijf uniek maken. Ze zorgen voor een aantrekkelijk werkgeversimago dat uiteindelijk antwoord geeft op de vraag: “Waarom zou ik voor jou moeten werken?”

Wat & waarom

Simpel gezegd betekent dit dat je als bedrijf ook als werkgever een merk bent. Dat begint met een duidelijke positionering als werkgever en het ontwikkelen van een strategie om je sterktes intern en extern te communiceren. Het einddoel? Bestaande medewerkers binden en activeren, terwijl je tegelijkertijd nieuwe werknemers aantrekt die zich tot in het kleinste detail kunnen identificeren met jouw bedrijf.

Het belang van Employer Branding

Binnen 5 jaar wil jij de beste zijn op de markt of over 10 jaar de grootste. Elk jaar verdubbelen in efficiëntie. Wat je bedrijfsdoelstelling ook is: je haalt hem enkel met behulp van je medewerkers. Je kunt nog zoveel geld investeren in de beste hardware of software, maar uiteindelijk zijn het je mensen die alles draaiende houden. Want het succes van een bedrijf is uiteindelijk de optelsom van het succes van alle medewerkers.

Wil je groeien als bedrijf? Dan moeten je medewerkers ook groeien. Is je bedrijf gelukkig? Dan is dit dankzij gelukkige medewerkers. Staat jouw bedrijf bekend om zijn duidelijke boodschap? Weet dan dat je dit te danken hebt aan een team dat in je visie gelooft en deze meedraagt in alles wat ze doen. De sleutel tot duurzame groei zijn de medewerkers die echt bij je bedrijf passen, bij je horen en in dezelfde boodschap geloven. Aan een kant zal deze gedeelde intrinsieke motivatie zorgen voor een sterke teamgeest en aangenamere werksfeer. Maar het zal aan de andere kant ook de prestatiebereidheid van de medewerkers verhogen, wat direct tot betere werkresultaten leidt.

The big question: hoe vind je deze intrinsiek gemotiveerde medewerkers? En hier zit vaak de valkuil. Je kan ze niet tot bij jou forceren. Ze komen op eigen tempo, via hun eigen weg, bij jou aankloppen. Omdat zij het willen. Dit is de shift waarmee we extreem rekening moeten houden. Veel blabla en holle beloftes triggeren enkel de extrinsieke motivatie van een mogelijke kandidaat. Allemaal maar voor korte termijn. Lange termijn is the way to go. Never mind the ‘War for Talent’. De juiste profielen, op het juiste moment aantrekken én behouden. Duurzaam te rekruteren is key! Durf investeren in human kapital, los van alle noden.

De voordelen

Efficiëntere instroom van nieuw talent

Samen werken we aan je online aanwezigheid én het optimaliseren van je sollicitatieproces zodat kandidaten vlotter de weg naar jou vinden. Daarnaast brengen we ook jouw verhaal correct én werken we hierdoor aan een instroom van kandidaten die oprecht geïnteresseerd zijn. Slaagkansen hoger, check!

Meer engagement & een betere retentie

Met een employer brand wordt niet enkel jij en het management nog trotser op je bedrijf, iedereen op de werkvloer voelt zich trots om voor zo’n topbedrijf te werken. Ook is er een duidelijk verband tussen investeren in employer brand en betrokkenheid, zo heb je 130%* meer kans dat de betrokkenheid van je medewerkers toeneemt als je in employer branding investeert. Volgens LinkedIn zorgt dit ervoor dat het verloop van je medewerkers met 28% wordt teruggedrongen.

Investeren in de groei van je bedrijf

Het zijn je collega’s die jouw bedrijf maken. Een goed team en een positieve werksfeer zorgen voor een hogere prestatiebereidheid en minder ziekteverzuim.
Leuk extraatje: gemotiveerde medewerkers verhogen ook de klanttevredenheid. De positiviteit die je mensen uitstralen werkt nu eenmaal aanstekelijk!

Nieuw talent is geschikter talent

Zie employer branding als een soort filter. Doordat jij je duidelijk positioneert, voelt slechts een bepaalde doelgroep zich aangesproken.
Uit onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven die investeren in employer branding een toename van 54 procent van goed gekwalificeerde kandidaten waarnemen. Bovendien minimaliseer je op deze manier ook het risico van een mismatch.

Ambassadeurs van jouw werkgeversmerk

Met een sterke employer branding en een doordacht opgebouwd werkgeversimago verhoog je ook het engagement en de betrokkenheid van je huidige medewerkers. Zo verklein je de uitstroom van gemotiveerd talent en geef je je retentie een serieuze boost. Meer nog: je laat je medewerkers uitgroeien tot echte ambassadeurs van jouw werkgeversmerk

Frederik
Strategic brand designer

“Wij zorgen ervoor dat jij als werkgever op de kaart komt te staan met goede arbeidsmarktcommunicatie, een duidelijke strategie en een goed concept “

Extern winnen is intern beginnen

Employer branding, bouwen aan je brand als werkgever is het creëren en behouden van een positief imago of reputatie van een bedrijf of organisatie als werkgever voor huidige en potentiële medewerkers, kandidaten en sollicitanten.

Employer branding is het een middel dat je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien en betrekken en potentiële medewerkers te werven.

We bijten niet

Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.