Blog

Smart Display: slim adverteren?

O-Rouge Case
Smart Display: slim adverteren? Smart Display advertenties richten op doelgroepen en plaatsingen die het meest geschikt zijn om conversies te genereren?

Smart Display: slim adverteren?

Het Google Display Network omvat meer dan 3 miljoen websites en apps en biedt bijna evenveel manieren om jouw display-advertenties op het web te targeten. Hoewel deze brede targeting geavanceerde adverteerders veel controle geeft over de prestaties van hun advertenties, kan het intimiderend zijn om de beste manier te vinden om te beginnen met adverteren of om jouw display-advertenties te optimaliseren.

Google hoopt dit ad-targeting-conflict te vergemakkelijken met Smart Display-campagnes. Met deze Smart Display-campagnes van Google kunnen adverteerders hun advertenties richten op doelgroepen en plaatsingen die het meest geschikt zijn om conversies voor hun bedrijf uit te voeren zonder dat ze daarvoor een vaste doelgroep nodig hebben. Het enige wat adverteerders hoeven te doen is een CPA-doel te selecteren en een aantal ads te uploaden, waarna het algoritme van Google de rest afhandelt aan de hand van de data die in dat Google Ads account zit. We zien hier gemiddeld +20% meer conversies uit voortkomen, aan dezelfde CPA’s.

Hoe kun je Smart Display-campagnes opzetten?

fHet creëren van een Smart Display-campagne is eenvoudig. Maak een display-campagne binnen Google Ads en wanneer er wordt gevraagd om een marketingdoelstelling te selecteren, kies je de optie Display. Na het kiezen deze doelstelling verschijnt de optie om een Smart Display-campagne te maken. Vink dit vakje aan om aan de slag te gaan.

Na het maken van uw campagne wordt er gevraagd om de campagne een budget en een CPA-doel te geven. Daarna kan je kiezen om jouw eerste slimme display-advertentie te maken.

In tegenstelling tot het maken van een traditionele display-advertentie, hoef je geen voltooide beeldadvertentie te uploaden om het display-netwerk te bereiken met een slimme display-advertentie. In plaats daarvan zal Google vragen om verschillende beschrijvingen, headlines en foto’s/ video’s te uploaden. Aan de hand van het responsive ad principe gaat het algoritme van Google varianten tonen van je advertentie en optimaliseren naar de best presterende combinaties.

Als je eenmaal je advertenties hebt gemaakt, dan kan de campagne van start gaan! Het algoritme van Google zal automatisch jouw advertenties targeten en proberen zoveel mogelijk conversies binnen jouw CPA-doel te krijgen. Als je wil weten hoe jouw beschrijvingen, headlines en afbeeldingen gepresteerd hebben, kan je altijd op de ads zelf klikken. Google zal aangeven welke items slecht presteren. Deze kan je dus regelmatig updaten.

Potentiële downsides van Smart Display Campagnes

Slimme display campagnes zijn niet bepaald een geweldige optie voor de klanten die meer controle willen over hun creatieve advertentie en bidding. Daarnaast werken slimme campagnes alleen in geval het advertentieaccount ten minste 50 conversies op het Display netwerk of ten minste 100 conversies van Search advertenties in de afgelopen 30 dagen heeft behaald. Kleinere bedrijven en adverteerders behalen deze resultaten dus niet altijd. Maar voor grote bedrijven en adverteerders is het wel interessant. Je kan dit natuurlijk ook testen als je minder data in je account hebt zitten, maar dat is niet optimaal voor het algoritme. Het zal dus ook langer duren voor het algoritme zijn weg heeft gevonden.

Indien je wel deze data behaalt, kan je bij de Smart Display campagne kiezen om te betalen voor conversies in plaats van voor klikken. Het leuke hieraan is dat je ALLEEN betaalt wanneer er een conversie binnenkomt voor de vooraf-gestelde CPA-doel. Dit is natuurlijk zeer interessant, aangezien je advertentie op het Display network gretig wordt getoond, zonder dat er kosten aan verbonden zijn. Alleen wanneer Google Display Network een conversie kan binnenhalen voor de vooropgestelde CPA-doel, dan pas betaal je. Slim toch, niet? Perfect voor wat extra branding en upper-funnel marketing. Maar het kan dus ook zeker een meerwaarde zijn in voor performance marketing campagnes, lower-funnel.

Digi-tips

  1. Stel dagelijkse budgetten ten minste 5x zo hoog in als het CPA-doel-bod. Preferably kies je voor een budget dat 10 x zo hoog ligt. Kwestie van het algoritme van Google voldoende zuurstof te geven. We raden wel aan een streng CPA-doel in te stellen om kosten te beperken (indien vereist).
  2. Als je je CPA-doel makkelijk haalt, verlaag je CPA-doel lichtjes en kijk hoe de campagne hierop anticipeert.
  3. Check zeker of je kan kiezen voor de optie ‘betalen voor conversies’ bij de biedstrategie. Zo niet, raden we je aan een veel lagere CPA-doel en budget in te stellen, aangezien je dan betaalt per klik/ viewable impressie. Dat kan veel duurder worden.
  4. Update regelmatig jouw ads met nieuwe visuals, beschrijvingen en headlines. Google geeft aan als er visuals, beschrijvingen of headlines minder goed presteren dan anderen.
Google’s Value-Based Bidding

Google’s Value-Based Bidding

Value-Based Bidding geeft de mogelijkheid om de prioriteit van jouw budget te leggen op de waarde die elke klant opbrengt. Het meeste advertentiebudget zal dus gaan naar prospects/ klanten die een hogere waarde opleveren.

Consent Mode

Consent Mode

Google heeft Consent Mode geïntroduceerd om websites en adverteerders meer flexibiliteit te bieden bij het gebruik van Google-producten in combinatie met cookiebanners en platformen voor toestemmingsbeheer.

Smart Bidding

Smart Bidding

Smart Bidding vergemakkelijkt het dagelijkse management van Google Ads accounts, zo kunnen we ons meer richten op concrete groeistrategieën. Dit is een gewaagde uitspraak, Maar in deze blog hoe we dit kunnen doen.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Cedric T.
Teamlead Performance

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.