Wat is het Instagram-algoritme precies?
In de beginjaren van Instagram bestond er geen erg verfijnd algoritme. Je kreeg de updates van je netwerk gewoon in chronologische volgorde te zien. Maar de grote Instagram-update die in januari 2018 werd doorgevoerd heeft het organisch bereik flink op zijn kop gezet. In plaats van een chronologische tijdlijn creëerde Instagram een algoritme dat gebruikers hun tijdlijn volledig personaliseerde op basis van hun gedrag en interesses.
Om dit te doen, overweegt het algoritme duizenden individuele datapunten, die ook bekend staan als ‘ranking factoren’.
Deze factoren kunnen worden onderverdeeld in 3 hoofdcategorieën namelijk:
1. Het interessegebied van de gebruiker:
Het algoritme heeft als taak om de gebruikers van Instagram te tonen wat ze effectief willen zien. Daarvoor wordt er gekeken naar het soort posts en accounts waar gebruikers in het verleden engagement en interactie mee hadden. Hoe meer een bericht aansluit bij de interesses, hoe hoger dat bericht in de feed van de gebruiker terechtkomt.
2. De relatie met de gebruiker:
Het algoritme gaat ervan uit dat mensen die in het verleden interactie met je account hebben gehad, ook geïnteresseerd zullen zijn in je nieuwe content.
3. Recentheid van de content:
Recentere posts krijgen voorrang op oudere. Dit is zowat het enige aspect van de chronologische tijdlijn dat overblijft in het nieuwe Instagram-algoritme.
Dit zijn de voornaamste factoren. Daarnaast zijn er ook nog enkele andere elementen waar het Instagram-algoritme rekening mee houdt.
Deze hebben meer te maken met het gedrag van de gebruiker zelf.
Gebruiksfrequentie:
Het algoritme bekijkt hoe vaak een gebruiker instagram opent. Volgers die dagelijks meerdere keren op Instagram kijken, hebben een grotere kans om je post te zien. Maar mensen die slechts 1x per maand Instagram openen, hebben een overaanbod aan nieuwe posts waar Instagram een keuze uit moet maken. Bij die gebruikers is het veel moeilijker om bovenaan hun tijdlijn te verschijnen.
Het aantal gevolgde accounts:
Hoeveel mensen je volgt is ook van invloed op wat je ziet.
Deze logica is vergelijkbaar met de vorige: mensen die 1000 accounts volgen, missen meer berichten dan degenen die 100 accounts volgen.
Sessieduur:
Als gebruikers veel tijd doorbrengen op hun Instagram-feed, is de kans ook groter dat ze elke beschikbare post zien.
Kort samenvattend komt het er op neer dat je enkel een groot bereik behaalt als je volgers vaak interageren met je content. Maar hoe zorg je voor maximale interactie? Hoe zet je het Instagram algoritme naar je hand?
Enkele snel toepasbare tips over hoe jij interactie met je doelpubliek kunt maximaliseren met een groter bereik als gevolg.
1. Wees consistent in je niche
Het Instagram-algoritme leert voortdurend van jou. Elke post die je deelt, hashtag die je gebruikt en engagement die je creeërt, geeft het algoritme een indicatie van waar jouw account om draait. Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit zult krijgen.
Het komt er dus op neer om consequent te zijn in je niche (van de inhoud die je post tot de accounts waarmee je interageert). Hoe gemakkelijker het algoritme jouw account en de content ervan kan “categoriseren”, hoe groter de kans dat je account wordt getoond aan relevante doelgroepen via voorgestelde profielen om te volgen, aanbevolen Reels en Explore Page resultaten.
2. Publiceer content wanneer je doelgroep actief is
Een andere manier om beter te scoren op Instagram, is om te posten wanneer je volgers het meest actief en betrokken zijn. Dit verhoogt de kans op likes, comments en shares, omdat je community dan niet wordt afgeleid door werk of school. En deze engagement is een enorme indicator voor het Instagram-algoritme. Hoe meer engagement je post krijgt, hoe groter de kans dat hij aan meer gebruikers wordt geserveerd.Om precies te weten wanneer je publiek het meest actief is, kan je je verdiepen in de Instagram-analyses van jouw account. Bij statistieken vind je al de nodige informatie over je doelgroep.
3. Gebruik sterke call-to-actions in je captions
Volgens Instagram zijn reacties, vind-ik-leuks, reshares en videoweergaven de belangrijkste factoren voor de ranking van de feed. De beste manier om meer van deze engagement aan te moedigen? Voeg een sterke call-to-action toe aan de caption van je berichten!
Dit kan zo eenvoudig zijn als het stellen van een vraag of volgers aan te moedigen om een vriend te taggen in je laatste winactie.
4. Pas je posts aan voor Instagram ‘SEO’
Zoals we al hebben besproken, is het algoritme van Instagram voortdurend bezig met het “interpreteren” van je posts, zodat het je content kan categoriseren en aan het juiste publiek kan tonen.
Vroeger was deze categorisering waarschijnlijk sterk afhankelijk van de gebruikte hashtags in posts. Maar Instagram heeft nu ook de mogelijkheid om te zoeken op trefwoorden. Met dit in gedachten, zijn er een paar zaken die je kunt doen om je posts te optimaliseren voor Instagram SEO:
- Schrijf captions met relevante, veelgezochte zoekwoorden
- Voeg handmatig alt-tekst toe aan je Instagram-posts. Instagram gebruikt beeldherkenningssoftware om automatisch een beschrijving te genereren als je de alt-tekst niet handmatig invoert, maar deze is vaak onnauwkeurig.
- Neem tot 30 relevante hashtags op in het bijschrift van je post of in je eerste reactie. Gebruik deze hashtags consistent in je posts en kies voor hashtags met een gezond volume aan berichten, maar vermijd oververzadigde hashtags. Alles tussen 10K en 250K geeft je post de beste kans om gezien te worden.
5. Omarm nieuwe Instagram-functies
Een van de belangrijkste manieren om het Instagram-algoritme te ‘hacken’ is door snel op de nieuwste functies in te springen. Instagram geeft extra aandacht aan nieuwe functies om de adoptie ervan te stimuleren, dus het kan een groot voordeel zijn om ze te leren gebruiken terwijl de concurrentie nog laag is.
Neem bijvoorbeeld Instagram Reels. Instagram heeft de afgelopen maanden prioriteit gegeven aan Reels in de feeds van gebruikers – en de early adopters zien grote resultaten.
6. Post regelmatig stories met engagement-driven stickers
Interacties zijn een enorme indicator voor het Instagram-algoritme – en Instagram Stories-stickers zijn één van de snelste en gemakkelijkste manieren om je engagement te stimuleren.
Poll-, emoji-slider- en quizstickers zijn leuk en hebben een superlage instapdrempel, waardoor ze een echte quick-win zijn om interactie te stimuleren. Vraagstickers daarentegen zijn een geweldige manier om DM-gesprekken aan te moedigen, wat duidt op een diepere, meer persoonlijke relatie voor het Instagram-algoritme.
Of je het nu leuk vindt of niet: het blijft op Instagram voorlopig een strijd om aandacht. Als je die strijd wilt winnen, doe je er goed aan om de tips hierboven mee te nemen. Kan je hier wel wat hulp bij gebruiken? Aarzel dan niet om onze experten te contacteren! Wij helpen je graag!