Wat houdt de rapportage van conversies met winkelwagengegevens in?
Wanneer je Google Search– en Shopping (Performance Max)-advertenties uitvoert, kan je het aantal transacties meten evenals de omzet en winst die de campagnes genereren. Al deze gegevens worden toegerekend tot op productniveau, en er wordt ook rekening gehouden met conversies op verschillende apparaten. Je kunt dit meten met CwCD-rapportage, wat kort staat voor Conversion with Cart Data.
Als je al gebruik maakt van Google Ads conversion tracking, kan je die cart data instellen. Gebruik je nog geen Google Ads Conversion Tracking? Dan stel je het best even in.
Waarom je Conversies met Cart Data-rapportage zou moeten gaan gebruiken
- Met Cart Data beschikbaar in Google Ads kan je een veel beter overzicht krijgen van de gegenereerde inkomsten en winstgevendheid van uw Search en Shopping campagnes. Zo kun je ze optimaliseren voor een hogere brutowinst. De meting is duidelijk en nauwkeurig.
- Je kunt inzicht krijgen in een zeer gedetailleerde rapportage over winkelwagengrootte en gemiddelde bestelwaarde.
- Je kan ook inzicht krijgen in een gedetailleerde rapportage over verkochte artikelen.
- De kolommen zijn zowel op campagne- als op productniveau beschikbaar.
- Er is ook een mogelijkheid om deze gegevens te bekijken met dimensies zoals apparaat of geografische locatie om te analyseren hoe elk van hen van invloed is op andere metrics.
De Metrics die cart data inzichtelijk maakt:
- Bestellingen
- Sales gegenereerd uit advertentie klikken
- Gemiddelde grootte winkelmadje
- Som van de items in het winkelmandje
- Gemiddelde bestelwaarde
- Totale revenue uit klikken op advertenties / het aantal verkopen (bestellingen) gegenereerd uit klikken op advertenties.
- Kostprijs van verkochte goederen (Cost Of Goods Sold)
- Totale bedrijfskosten toegerekend aan een artikel
- Inkomsten
- Totale inkomsten uit transacties toegeschreven aan advertentiekliks. Som prijs van artikelen in winkelwagen gegenereerd uit advertentieklikken
- Brutowinst
- Brutowinst = Inkomsten – Kosten
Je kan nog meer informatie zien in de Rapporteditor. Daar kan je items analyseren die zijn aangekocht via Google Shopping-campagnes met de volgende, meer diepgaande statistieken: Verkochte eenheden, Productopbrengst, Product brutowinst, Product gemiddelde Cost Of Goods Sold.
Alleen websiteconversies kunnen in aanmerking worden genomen & de conversies moeten gebruik maken van Google’s global site tag of Google Tag Manager, dus die moet je ingesteld hebben om ze te kunnen volgen. Om extra rapportage over brutowinst te krijgen, moet je het kenmerk [cost_of_goods_sold] (COGS) opnemen in uw Merchant Center-productfeed en er een waarde voor opgeven.
Waarom is het gebruik van de COGS in de rapportage belangrijk?
Het kenmerk Kostprijs van verkochte goederen is optioneel voor alle producten. Je moet het echter zeker opnemen in uw productfeed wanneer je informatie over aangekochte producten rapporteert (en de globale site-tag gebruikt).
Ingekochte productgegevens worden gebruikt om een geschatte brutowinst van je verkochte artikelen te berekenen. Brutowinst is het verschil tussen de inkomsten die je hebt gegenereerd en de kosten van verkochte goederen (Cost Of Goods Sold) die je hebt uitgegeven.
- Brutowinst = Inkomsten – Kosten van verkochte goederen
Het is goed om te benadrukken dat de gegevens over de kosten van verkochte goederen die je met Google deelt, puur voor rapportagedoeleinden zijn en dat ze niet noodzakelijkerwijs 100 % nauwkeurig hoeven te zijn. Wat je moet doen is een ruwe schatting van uw werkelijke kosten van de verkochte goederen in orde te maken. Op deze manier krijg je een indicatie van hoeveel winst je hebt gemaakt door middel van conversies en het zal je helpen beslissen of je je campagne meer moet optimaliseren. Als uw Cost Of Goods Sold varieert voor een bepaald item, is het het beste dat u een gemiddelde geeft.
Conclusie
Rapportering van Conversies met Cart Data bestaat al enige tijd, omdat we allemaal weten dat het belangrijk is om een data-gedreven aanpak te hebben in elk bedrijf. Door het verstrekken van gegevens over de kosten van verkochte goederen in jouw product feed, kun je bijzonder belangrijke informatie over de brutowinst rapporteren. Die kan helpen de best mogelijke zakelijke beslissingen te nemen in de toekomst.
Wij zijn momenteel het enige Google Premier Partner bureau in Limburg. Heb je dus nog vragen of ben je overtuigd dat een branded campagne in Google Ads zinvol is, aarzel dan niet om ons te contacteren, wij bijten niet. 😉