Blog

De toekomst van SEA en hoe AI hier een rol in zal spelen

O-Rouge Case
Artificiële intelligentie (AI) heeft de digitale marketingwereld veroverd, en PPC vormt daarop geen uitzondering. Met behulp van AI kunnen we veel alledaagse taken in PPC-campagnes automatiseren, maar het is nog ver verwijderd van het volledig automatiseren van de hele campagne. Zoals Frederick Vallaeys van Optmyzr het zegt: "We zullen zelfrijdende auto's hebben voordat we volledig geautomatiseerde PPC-campagnes zullen hebben." Niettemin zijn er een paar soorten AI die jouw PPC-campagnes aanzienlijk kunnen verbeteren.k 

Narrow vs Broad AI

Voordat we in de verschillende AI-types duiken, laten we eerst het verschil bekijken tussen narrow en broad AI. Narrow AI is ontworpen om een specifieke taak uit te voeren en is beperkt tot die taak. Broad AI daarentegen kan meerdere taken aan en kan zelfs leren en zijn prestaties verbeteren.

 

ChatGPT vs Bard

Een van de brede AI-modellen die onlangs enorm populair is geworden, is Chat GPT3. GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer, en GPT3 is de derde iteratie van dit AI-model. Ondertussen is Chat GPT4 ook al gelanceerd. Het is een uitstekend hulpmiddel voor creatief schrijven, en de mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. Het kan zelfs worden gebruikt om een complete SEA-campagne op te zetten. Het is echter essentieel om voorzichtig te zijn bij het gebruik van GPT3. Het verstrekken van te veel informatie kan het algoritme beperken, en het kan zelfs gaan afwijken als de prompt onduidelijk is. GPT3 begrijpt echter al wat campagnes en advertentiegroepen zijn, dus je hoeft deze concepten niet uit te leggen.

Een ander AI-model dat speciaal is ontworpen om zoekopdrachten te verbeteren is Bard (Google). Bard is een taalmodel dat je kan helpen met het genereren van content, data-analyse en zelfs optimalisatie. Hoewel niet zo veelzijdig als GPT3 (en GPT4), is het uitstekend in het verbeteren van zoeken. Google investeert zwaar in AI via  Google AI en DeepMind. 

Generative AI - een nieuwe golf van innovatie

Toch nog wat werk aan de winkel

Hoewel er een paar beperkingen zijn aan het gebruik van AI in SEA-campagnes, zoals de hoge kosten van een chatbot, is de toekomst van advertenties ongetwijfeld AI-gestuurd. Naarmate AI zich blijft ontwikkelen, kunnen we verwachten dat het een integraal onderdeel wordt van PPC-campagnes. Daarnaast zijn er ook verschillende Google Sheets-extensies beschikbaar die jou kunnen helpen GPT3/GPT4 te integreren in jouw SEA-campagnes. Toch is GPT3 nog steeds niet geweldig in het oplossen van wiskundige problemen, maar onderzoekers werken daaraan.

Kortom, AI heeft het potentieel om jouw SEA-campagnes aanzienlijk te verbeteren. Hoewel er nog enkele beperkingen zijn, is het ongetwijfeld de moeite waard om te onderzoeken hoe AI jou kan helpen met jouw SEA-campagnes. Door AI-modellen zoals ChatGPT en Bard te gebruiken, kan je veel alledaagse taken automatiseren en de algemene prestaties van jouw SEA-campagnes verbeteren.

Wordt ongetwijfeld vervolgd! En yes, you guessed it, deze blog is ook geschreven met de hulp van ChatGPT 😉 

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Met de Search Generative Experience (SGE) combineert Google de huidige manier van zoeken met AI (Artificial Intelligence). Je zal dus niet meer door verschillende websites hoeven te bladeren om informatie te vinden. Met SGE krijg je meteen een specifiek antwoord op je vraag. Hoe dat juist werkt? In deze blog lees je er alles over.

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Hoewel het er al een tijd aan zat te komen, is het nu zeker: Google neemt verdere stappen om gebruikersprivacy te waarborgen voor browser Chrome. Dat doet het door Consent Mode V2 verplicht te maken voor domeinen die de advertising services van Google gebruiken. In deze blog duiken we dieper in de allernieuwste privacy-update van de populairste zoekmachine ter wereld.

Digitong at #STE in Utrecht

Digitong at #STE in Utrecht

Bakken inspiratie opdoen in Utrecht? Dat hoef je ons geen twee keer te vragen. De 8ste editie van SocialToday – het grootste event van de Benelux over content, storytelling, selling en advertising via social media – was dan ook dé ideale uitvalsbasis voor ons. Jup: het was mega interessant, en dan vooral de expertsessie van Marlou Leenders over de case van gemeente ‘s-Hertogenbosch. Enter: Hero, Hub en Hygiene.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Cedric T.
Teamlead Performance

AI is de toekomst voor SEA. We zijn lang nog niet op het punt van volledig geautomatiseerde campagnes. Maar tot die tijd kunnen we wel rekenen op de kracht van AI om onze SEA campagnes naar een hoger niveau te tillen.

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.