“Mama, ik wil later ontdekkingsreiziger worden!” 🔭
Het zijn exact deze woorden die mijn kinderjaren omschrijven. Een kleine jongen vol ideeën, dromen en bijzondere interesses. Als men mij bijvoorbeeld vroeg welke strips ik las voor het slapen gaan; dan antwoordde ik steevast: “geen!” Neen, want ik nam mijn atlas die ik ooit voor mijn verjaardag had gekregen naar bed. En dan droomde ik over alle plaatsen waar ik ooit naar toe zou willen gaan en bestudeerde ik nauw alle vlaggen en hoofdsteden. Geen enkele plaats was nog onbekend voor mij. Mijn klasgenoten keken me dan wat eigenaardig aan, maar het was mijn ongelofelijke curiositeit naar het onbekende wat mij altijd heeft geleid, als een ware ontdekkingsreiziger.
Zo dook ik vaak op een zondagnamiddag als klein jochie in de onuitputtende muziekcollectie van mijn ouders. CD’s na CD’s vlogen urenlang door mijn discman. Een echte passie voor muziek werd toen geboren. En het is op basis van deze eerste liefde dat ik mijn eerste (ondoordachte) levenskeuze heb gemaakt. Als 13-jarige jongen stootte ik op de studie Audiovisuele Vormgeving. Yes, eindelijk een studierichting waar ik mijn creativiteit en liefde voor muziek kan gebruiken. Zonder nadenken schreef ik mezelf in. Maar na de eerste weken achter de schoolbanken drong het besef mij door dat deze studierichting niets te maken had met ‘Audio’. Helaas haha. Desondanks was deze studiekeuze allesbehalve een misser. Ik leerde er twee waardevolle skills, namelijk creatief en kritisch denken.
Dit legde anderzijds ook de basis voor vele avonturen die nog zouden volgen. Onder impuls van een aantal vrienden en mij, begonnen we met het opzetten van muziekevenementen. Van een klassieke chirofuif tot intieme only-vinyl disco feestjes in donkere kelders. En alles deden we zelf. Want ja, geld hadden we als 18-jarigen niet. Het is in deze periode dat ik dankzij mijn passie voor muziek ook mijn passie voor marketing heb ontdekt. Al was het nog heel kleinschalig. Van het compleet uitwerken van een concept tot een volledige contentplanning neerzetten. Het zaadje was gepland.
“Data? Mijn dada!”
Na een korte omleiding binnen de studierichting Grafisch Ontwerp belandde ik al snel achter de schoolbanken bij Communicatiemanagement. Ik voelde me hier al snel weer de ontdekkingsreiziger van 15 jaar geleden. De grootste affiniteit had ik met online marketing. Inspirerende campagnes opzetten die effectief iets teweegbrachten. En zo kwam ik al snel bij Digitong terecht. Ik viel als stagiair in een bad vol informatie. ROAS, POAS, Enhanced Conversions, Search Impression Share, de toen nog abstracte termen vlogen me om de oren. Aanvankelijk was het verdrinken, maar dankzij de expertise van Möbius en Cedric werd ik hier al snel vaardig in.
Vandaag ontferm ik me voornamelijk over alles wat met Tracking en Performance Marketing te maken heeft. De data-driven approach die we bij Digitong hanteren draag ik dan ook hoog in het vaandel. Want meten is weten, en online marketing kan je niet volledig op het buikgevoel uitoefenen. Vanuit die filosofie vertrekken we hier altijd. Eerst kijken we naar de data die er al ligt, waarna we bepalen waar de cruciale blind spots liggen, deze gaan we vervolgens meetbaar te maken. Wanneer al deze puzzelstukken op tafel liggen kunnen we deze data gaan gebruiken en doorvertalen in onze campagnes om zo onze campagnes te optimaliseren en de artificiële intelligentie van Google extra brandstof te geven.
“The goal is to turn data into information, information into insights and insights into results.“
Als performance marketeer is het optimaliseren van het resultaat, de omzet, de winst mijn dagdagelijkse bezigheid. Het merendeel van mijn klantenportefeuille is gericht op e-commerce, waar metrics zoals return on ad spend, advertising cost of sale de hoofdrolspelers zijn. Maar ook klanten die lead-based zijn kan ik helpen om hun winsten te optimaliseren. Een mooi voorbeeld hiervan is onze case rond 3D Trophy Factory waar we offline sales kunnen linken aan interacties met onze advertenties, om zo de reële waarde van onze marketinginspanningen in kaart te brengen. Op deze manier kunnen we non-ecommerce businesses ook volledig data-driven maken.
Wil jij ook data-driven campagnes opstarten die jouw kpi’s behalen? Dan help ik je graag!