Blog

Google’s Value-Based Bidding

O-Rouge Case
Value-based bidding is niet nieuw, maar toch willen we er een extra woordje uitleg bij geven. Value-based bidding biedt de mogelijkheid om jouw klanten op de juiste manier te bereiken. Het meeste advertentiebudget zal gaan naar prospects/ klanten die een hogere waarde opleveren.

Waarom Value-Based Bidding gebruiken?

Value-based bidding biedt één groot voordeel op andere biedstrategieën zoals target CPA of maximaliseren van conversies binnen SEA. Het geeft de mogelijkheid om de prioriteit van jouw budget te leggen op de waarde die elke klant binnenbrengt, in tegenstelling tot een kosten-gebaseerde strategie. Bij deze strategie  leggen we de focus op de kosten-baten.

Dit betekent dat websitebezoekers die de kwaliteiten van een high value klant kenmerken, waarschijnlijk iets harder gevolgd gaan worden door advertenties dan andere websitebezoekers. Er wordt minder budget gespendeerd aan klanten die minder gaan opleveren.

In onderstaande diagrams kan je duidelijk zien waar het kan “mislopen” bij een cost-based bidding strategie. Als je alle soorten (potentiële) klanten op dezelfde manier zou behandelen met cost-based based bidding strategieën, dan loop je het risico om teveel te investeren voor lower quality prospects. Daarnaast heb je ook het risico dat je te weinig investeert in jouw meest winstgevende opportuniteiten/ prospects. Maar als je de prioriteit van jouw segmenten legt op value, kan je de return van jouw budget maximaliseren.

Meeste B2B of subscription businesses weten ondertussen dat niet alle prospects of klanten gelijk zijn. Vaak brengen bepaalde klanten meer waarde binnen dan andere klanten. In deze tijden van onzekerheid is het gebruik van Smart Bidding belangrijker dan ooit, omdat het jou in staat stelt om je aan te passen aan dynamische veilingen en de volatiliteit van de vraag. Smart Bidding is ook in staat om zich aan te passen en sneller rekening te houden met verschuivingen in zoektrends. Het algoritme zal achter meer veilingen aangaan als het de mogelijkheid ziet om dit te doen en tegelijkertijd efficiënt te converteren. Tot slot geeft het jou de controle om doelen en budgetten in te stellen waar de klant zich prettig bij voelt. Tenslotte zal machine learning ervoor zorgen dat je de best mogelijke resultaten kan behalen voor het budget dat beschikbaar is.

Value-based bidding met fictieve/ berekende waarden?

Allemaal leuk en wel die value-based bidding, maar het lijkt erop dat vooral webshops voordeel halen uit deze strategie, vanwege de conversiewaarde die teruggeschoten kan worden naar de campagnes. Toch niet, je kan ook aan de slag gaan met fictieve waarden of berekende waarden.

Stel dat je een klant hebt die meerdere zaken wilt meten: een contactaanvraag, een offerteaanvraag en een afspraak boeken. De belangrijkste conversie is een afspraak boeken en een contactaanvraag is minder waard dan de offerteaanvraag. Uit onderzoek blijkt dat iemand die een offerte aanvraagt vaker effectief klant wordt dan iemand die een contactaanvraag doet.

Om hier met value-based bidding aan de slag te kunnen gaan, kan je een fictieve waarde instellen per conversie:

  • Een contactaanvraag krijgt een fictieve waarde van 10.
  • Een offerteaanvraag krijgt een fictieve waarde van 50.
  • Een afspraak boeken krijgt een fictieve waarde van 100.

Op deze manier koppelen we een fictieve waarde aan elke conversie en zal het algoritme automatisch gaan optimaliseren naar de meest waardevolle conversie en dus ook naar de meest waardevolle prospect/ klant.

Daarnaast levert dit ook de mogelijkheid om met een fictieve Target ROAS te gaan werken, aangezien je een fictieve waarde gekoppeld hebt aan elke conversie. Uiteraard bereken je best even uit welke dan de gewenste Target ROAS is/ vanaf welk punt je rendabel bezig bent.

Werkt dit nu echt?

We hebben dit voor jou getest bij een van onze huidige klanten en zagen een immense boost in performance. Het meeste budget ging naar de meest waardevolle conversies. We streefden de gewenste Target ROAS na en zagen daarnaast ook een stijging in volume en dat voor nagenoeg hetzelfde budget.

Heb je hulp nodig met het opstellen van jouw campagnes met value-based bidding of heb je ergens vragen over? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Google Search Generative Experience (SGE): de nieuwe manier van zoeken

Met de Search Generative Experience (SGE) combineert Google de huidige manier van zoeken met AI (Artificial Intelligence). Je zal dus niet meer door verschillende websites hoeven te bladeren om informatie te vinden. Met SGE krijg je meteen een specifiek antwoord op je vraag. Hoe dat juist werkt? In deze blog lees je er alles over.

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Google Consent Mode V2: De nieuwe standaard voor privacy binnen Google Ads

Hoewel het er al een tijd aan zat te komen, is het nu zeker: Google neemt verdere stappen om gebruikersprivacy te waarborgen voor browser Chrome. Dat doet het door Consent Mode V2 verplicht te maken voor domeinen die de advertising services van Google gebruiken. In deze blog duiken we dieper in de allernieuwste privacy-update van de populairste zoekmachine ter wereld.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Cedric T.
Teamlead Performance

Value Based Bidding geeft de mogelijkheid om de prioriteit van jouw budget te leggen op de waarde die elke klant binnenbrengt. Niet elke klant brengt evenveel waarde op voor jouw bedrijf.

Marketing

Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.