Frederik Danko

Strategic Brand Designer

Design is thinking made visible.

Merken zijn net mensen. Het draait bij merken, net als bij mensen, om vertrouwen. Mensen, jouw klanten, kiezen onder andere voor jouw merk omdat het past bij wie zij zijn en bij wat zij belangrijk vinden, omdat het goed en vertrouwd voelt. Let’s talk branding.

Branding gaat over ontwerp én content. Het is meer dan alleen maar een logo en een goede website. Het gaat over de inhoudelijke en visuele toon van je merk. Het gaat over weten wat de mensen beweegt die jij wilt bereiken, zodat je communicatie daarop aansluit. Voor mij start dit proces met een goede babbel en een strategische benadering. Let’s meet.

1974

Misschien was het eerste wat ik zag in 1974 wel iets van Philips dat dat jaar een topjaar had. Lampen, propere kleren of muziek? Zeker iets met wasmachines, die zaten toen in de lift. Of was het iets van de Ramones dat door de boxen van Philips knalde? Zou kunnen omdat de Ramones hot waren dat jaar en hun eerste concert speelden in New York én Philips haar boxen ook een stevige update gaf. Maar wat toen wel vaststond is dat merken of wat een merk is of zou moeten zijn, zich hebben genesteld in mijn hoofd. Onbewust of bewust.

Vooral water speelde dat jaar een grote rol. Misschien wel het beste Zweedse exportproduct, naast Ikea, wint het Eurosongfestival met Waterloo. En een amerikaan ging even niks doen na een schandaal. Volkswagen lanceerde dat jaar zijn eerste Golf met watergekoelde motor en Radio Noordzee Internationaal stopt samen met Radio Veronica met uitzenden vanop zee. Gelukkig zijn er een paar rebelse Belgen, Radio Mi Amigo, die met in Spanje opgenomen radio verder blijven uitzenden.

De wonderjaren

Kevin kende ik pas op het einde van mijn wonderjaren, ergens rond de periode midden ’86. Ervoor liep ik school en had ik hobby’s waarvan ik niet wist of ze relevant waren voor wat ik later zou doen. Uiteraard weet ik nu beter :-). Eén van die hobby’s is mijn beroep en dagdagelijkse bezigheid geworden. Creatief bezig zijn, met een denkkader waar maatschappelijke relevantie van groot belang is. Kevin wist het zeker: “When you’re a little kid you’re a bit of everything.” Je krijgt alles mee, maar pas later kan je de puzzelstukjes mooi in elkaar leggen en laten passen. Check :-).

In dat jaar kwam er dankzij de hand van god en een kleine Argentijn, misschien wel het meest besproken doelpunt tot stand. In Mexico speelt België zijn beste WK ooit nadat het in de barrages de noorderburen geen ticket richting de zon gunde. De liefde voor het spelletje met de bal werd alleen maar groter. Oja, Milka lanceert dat jaar ook Nussini en de Lila Pause.

Iets met een P

Je hebt school en school. Je kan iets kiezen omdat je naar school moét gaan, maar je kan ook kiezen om iets met school te doen. Ik koos voor het tweede. School was voor mij iets om me richting te geven en ervoor te zorgen dat ik de basis kon vormen van wat ik later zou kunnen nodig hebben. Van XL naar HL en er kwam ook een P bij. En het fundament was er. Creatief geprikkeld worden, maar wel met een degelijk educatief fundament. Een win/win, zo blijkt later.

Rage against

Fuck you, I won’t do what you tell me. 1996 op Werchter. Regen of niet. Binnenkomen deed het. Een optreden wat me tot op de dag motivatie en inspiratie geeft elke dag om “the extra mile” te gaan. Niks is wat het is en moeten we aannemen dat het dat is. Elke dag de challenge aangaan en de vraag in vraag stellen. Yes, bring it on. Zack de la Rocha eer aandoen. Rage Against the Machine is het debuutalbum (1992) van de band Rage Against the Machine. Het tijdschrift Q riep Rage Against the Machine 1 van de 50 beste albums aller tijden. Helaas is er dat jaar ook de Bijlmerramp. We krijgen voor het eerst te maken met het vliegtuig als wapen. En in dat jaar neemt PepsiCo appelsienen op in zijn gamma, nl. Tropicana, Looza en Alvalle.

De nagels van David

In 1999 brengen de Nine Inch Nails het album Fragile uit. Dit was hun derde album, geproduceerd door frontman Trent Reznor. Een kopstoot van je welste. Maar niet alleen de muziek intrigeert me, ook het hoesontwerp. Dit is mijn eerste kennismaking met David Carson, een grafisch ontwerpen, die op onnavolgbare wijze van typografie een kunstvorm heeft gemaakt. Voor mij is het vanaf dan ook duidelijk: hier wil ik iets mee doen. Hij blijft tot op de dag van vandaag één van mijn grootste inspiratiebronnen. En nog meer na zijn legendarische presentatie op OFFF Milaan in 2018, die ik live heb kunnen meemaken, waar hij naar de essentie gaat van wat voor hem een logo is. De Brand Acumen-case is daar een fantastisch voorbeeld van. De banaanvormige Nokia 8110 (en opvolger 7110) waren in de nasleep van The Matrix heel even de hipste telefoons ter wereld dat jaar. Maar dé gsm aller gsm’s is toch de Nokia 3310. Zowat iedereen die in het begin van deze eeuw een draagbare telefoon had, liep rond met deze Nokia 3310 – en wie er zelf geen had, kende minstens vijf mensen die er wél zo eentje hadden.

Gekke apen & Amelie

Hallo 2-D, Noodle, Russel Hobbs en Murdoc Niccals. De Gorillaz zijn geboren. Dankuwel Damon en Jamie. De muziekstijl is een combinatie van hiphop, dub, dance en rock. Striptekenaar Hewlett houdt zich vooral bezig met het visuele gedeelte en het verhaal rondom de Gorillaz-wereld. Check zeker de single Clint Eastwood. Voor mij een visuele openbaring en het moment om weer met tekengerief aan de slag te gaan. In die periode ontdek ik ook opnieuw Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain. Visuele kleurenpracht en een fantastisch verhaal. De film beschrijft het sprookjesachtige en romantische verhaal van de jonge vrouw Amélie die op een dag besluit dat ze met kleine dingen andere mensen gelukkig kan maken. Maar vooral ook een film waar kleur een belangrijke rol speelt. Het doet me nadenken over hoe kleur kan meespelen in een denkproces. De psychologie erachter zorgt voor nog meer denkkader bij het ontwerpen. Dankuwel Jean-Pierre Jeunet.

De jongste thuis heeft ondertussen ook al wat exploratie gedaan wat betreft kleur en ontwikkelde zelfs zijn eigen toetsenbord met kleuren als basis. By by letters. Welkom kleuren. Straffe kerel. De zalm waar De Morgen het over heeft, zwemt niet ergens in 1 of andere Noorse rivier, maar loopt gewoon at my place rond.

In 1998 moeten we niet meer BRTN zeggen, maar VRT en mogen we niet meer roken in alle bars en restaurants in Californië. De Belgische veldrijders beleven een nooit eerder gekend succes op de wereldkampioenschappen in Denemarken. Mario De Clercq wint de titel bij de eliterenners voor Erwin Vervecken. Sven Nys wordt wereldkampioen bij de beloften voor Bart Wellens. Ook in dat jaar wordt de Spaceshuttle Discovery gelanceerd met de 77-jarige John Glenn aan boord, waardoor die laatste op dat moment de oudste persoon ooit in de ruimte is. Volkswagen komt dat jaar ook met de nieuwe Beetle. Geen idee, tot op de dag van vandaag, wat de voorkant en achterkant is.

Geen meneer

In 2001 moet ik niet meneer Mortier zeggen, maar is het Guy. In deze periode mag ik me creatief uitleven in de magazinewereld en is werken een klein beetje rock-’n-roll geworden. Geen 9 to 5 job, maar vooral veel respect voor het werk wat we deden en de manier waarop. Op 9/11 wordt dit allemaal bevestigd. Die dag gebruikt men vliegtuigen om een totaal andere reden dat ze bedoeld zijn en davert de wereld op zijn grondvesten. Wat eerst een cessna vliegtuig zou zijn dat een toren zou hebben geraakt, bleken boeings te zijn. American Airlines vlucht 11 en United Airlines vlucht 175 boorden zich in de torens. De rest is geschiedenis. Maar op die dag en in de dagen die daarop volgden, maakte ik kennis met een heel hecht en sterk team dat in diepste sereniteit misschien wel het mooiste nummer van HUMO ooit in elkaar heeft gestoken. De cover met de roos was daar het resultaat van. En voor mij was het duidelijk. Een merk versterk je van binnenuit. Je eigen mensen als ambassadeur. Employer branding zal later een belangrijke rol gaan spelen in mijn eigen carrièrepad.

Dat jaar staat Muze ook op de 25ste editie van De Afrekening van StuBru met New Born. Een ontdekking. En 1 van de nummers in mijn top 10, tot op heden. Apple zal dat jaar ook zijn eerste 2 retail store openen in in McLean, Virginia en Glendale, California. En ergens tussen 1998 en 2011 bezegelend we onze liefde met iets wat ze trouwen noemen en ‘produceren’ we 2 prachtkerels.

10.000 uren regel

De 10.000 uren regel komt uit het onderzoek van professor Anders Ericsson. Hij deed onderzoek naar de vraag of mensen worden geboren met talent of dat iedereen kans heeft om tot de (wereld) top te komen. Waar hij achter kwam was dat de schakers, muzikanten en sporters die de meeste uren hadden gemaakt, vaak ook gezien werden als de grootste talenten. Talent zal wel een rol spelen, maar hard werken ook. De oudste thuis, en ook één van mijn inspiratiebronnen, is daar het levende bewijs van. Na 10 jaar voetballen een keihard trainen staan er 1000 goals op zijn teller en heeft hij een eigen stijl ontwikkeld. Voor mij de Zlatan van Zepperen. En we kunnen echt wel zeggen ‘Ronaldo wie?” :-).
Maar wat belangrijk is, is hard werken met de juiste focus. Gaan waar je in gelooft. In het jaar 2011, waarin de oudste zijn eerste doelpunt scoort, bereikt een facebookpage van Coca Cola gemaakt door een fan, 22 miljoen volgers. Social media is niet meer weg te denken en zal een belangrijke rol gaan spelen.

Groeien anno 2022

We zijn ondertussen 2022, nu dus. En nog steeds is groeien key voor mij. Leren, bijleren en jezelf heruitvinden. Vandaar ook de bewuste keuze voor Digitong. Groeien, meegroeien en elke dag dat stukje extra in een team vol experten. Elk in hun vakgebied. Met dezelfde mindset. Toppers, oprecht. Of het nu let’s talk digital, branding of development is. We staan er. Samen zorgen we voor het invullen van de noden van de klant. Punt. Midden 2022 zitten we in de post-corona periode en staan we naast de stomme, en vooral domme oorlog om energie voor behoorlijk wat uitdagingen. Maar om het met de wijze woorden van de eeuwige nummer 14 te zeggen: “Elk nadeel heb zijn voordeel.” We staan er nu, we staan er morgen én nog veel verder.

 

Gewapend met de juiste mensen, de juiste skills & drive en de juiste oplossingen. Bring it on.

Let’s talk!

Meet the guys and gals.

Een toegewijde groep zeer nieuwsgierige mensen.
Kies er gewoon een, stuur ons een bericht.

Sam Boosten

Sam Boosten

Sam Boosten, die moet later iets met zijn handen kunnen doen! Dit was de zin die ik doorheen mijn lagere schooljaren tal van keren te horen kreeg. Nooit kon ik de volledige les stilzitten op de oncomfortabele houten stoelen in het muffe klaslokaal. Ik was altijd wel...

Nico Ambroos

Nico Ambroos

Mijn leven in een notendop? Wel dat is begonnen met mijn interesses in techniek zoals Lego Technic met al zijn tandwielen tot de dansende en acrobatische robotten van Boston Dynamics. Urenlang Sega sprite games spelen, je kent ze wel Sonic, Streets of Rage, Golden...

Billy Ballet

Billy Ballet

Act 1: The past Van kinds af aan was ik al bezig met de digitale wereld, van het jailbreaken van mijn iPod Touch tot het samenstellen van mijn eigen computer. Mijn eerste game console, een Gameboy Advance, kreeg ik bij het winnen van een collage wedstrijd. Hierop...

Maxime Raedschelders

Maxime Raedschelders

Please rewind Door mijn curiositeit kan ik mijn hoofd breken op grote levensvragen zoals: ‘is er leven na de dood’, ‘wat is er buiten ons universum’…En een waargebeurde film of documentaire kijk is steeds met mijn gsm in de hand zodat ik extra zaken kan opzoeken via...

Davy Meykens

Davy Meykens

Een paar azen Intussen ben ik al meer dan 14 jaar aan de slag als digital designer en kon ik ervaring opdoen bij zowel grote als kleine bedrijven. Meteen na mijn opleiding startte ik als packaging designer, groeide door tot een all-round designer en ging me vervolgens...

Daan Vanherle

Daan Vanherle

Episode 1: The rise of the marketeer Mijn verhaal bij Digitong is begonnen bij mijn stage. Tijdens mijn zoektocht naar een stageplaats om het werkveld te betreden, sprong Digitong me te binnen. Ik had eerder in mijn opleiding een presentatie van Möbius gezien, en zijn...

Sid Paulus

Sid Paulus

“Mama, ik wil later ontdekkingsreiziger worden!” 🔭 Het zijn exact deze woorden die mijn kinderjaren omschrijven. Een kleine jongen vol ideeën, dromen en bijzondere interesses. Als men mij bijvoorbeeld vroeg welke strips ik las voor het slapen gaan; dan antwoordde ik...

Möbius Franssen

Möbius Franssen

ENTJ Het concept infinity heeft me (los van de naam) altijd gefascineerd. Als ENTJ persoonlijkheid bekijk ik de wereld vaak wetenschappelijk, zwart/wit en cijfermatig. Moeilijk om hier met ons beperkt menselijke brein nog maar een idee van te krijgen, maar je kan me...

Michiel Nijsten

Michiel Nijsten

I couldn’t live without my sport Al vanaf dat ik klein was, ben ik bezig geweest met sport of dat het nu tennis, volleybal, atletiek of kickboksen was, ik kon nooit stil zitten. Maar één sport stak er voor mij altijd bovenuit: voetbal. Sinds mijn 5de ben ik bezig met...

Lisa Rouschop

Lisa Rouschop

Let’s create Mijn rode draad? Dingen maken, creëren. Het liefst vanaf nul. En dan start het voor mij bij heerlijk wegdromen, je gedachten helemaal los laten en via de hak en de tak tot een nieuw idee of nieuwe conclusie komen. Lukt het daar niet, dan komt inspiratie...

Cedric Trekels

Cedric Trekels

Let’s talk about time Op zesjarige leeftijd groeide mijn passie voor horloges. Waarom? Geen idee, waarschijnlijk hield ik van de bling. Ondertussen is het wel veel meer dan dat. Het craftsmanship dat in horloges gestoken wordt. Magnifiek. Daar word ik dus oprecht blij...

Cedric Scherpenberg

Cedric Scherpenberg

Waarom we het meest geliefde Digital Agency willen worden. Onze missie is om de digitale economie toegankelijk te maken zodat alle bedrijven kunnen groeien. Dat is niet zomaar een stel woorden maar brandstof voor alles wat we doen. Als we het over ‘succes’ hebben, dan...

Georgie

Georgie

Een dag uit het leven gegrepen Hoe zo een dag van Georgie, de Chief Barketing Officer verloopt? Neem maar een kijkje in mijn planning. 07.30u - Wandeling met m’n baasje Möbius. Het leukste van de hele dag! 08.00u - Aankomen op kantoor en de rest van het team zien. Ook...

Samenwerken?