Blog

De brug tussen branding, UX en development

Dé drie pijlers waarmee rekening gehouden moet worden bij het ontwikkelen van een website? Branding, user experience en development. Maar wat is precies de link tussen deze drie? Hoe vormen ze een geheel om een gebruiksvriendelijke en merkgerichte website te maken?

Branding, UX, development. 

3 totaal verschillende expertisen, elk even belangrijk, maar afzonderlijk zijn ze van weinig waarde. We bekijken even wat elk van deze pijlers inhoudt, maar echt belangrijk is hoe ze samen de basis zijn voor een succesvolle website.

 

Wat is branding?

Branding is het proces waarbij een uniek merkbeeld wordt gecreëerd dat de identiteit van een bedrijf weergeeft. Een sterk merk helpt om een website op te laten vallen tussen talloze anderen. Het draagt bij aan het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit bij bezoekers.
Meer over Branding

 

Wat is User Experience (UX)?

UX is de wetenschap achter het ontwerpen van websites. Het doel van UX-design is om ervoor te zorgen dat bezoekers van een website zich welkom en op hun gemak voelen. De bezoeker moet gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.
Meer over UX

 

Wat is development?

Development is het proces waarbij de technische aspecten van een website worden gebouwd en geïmplementeerd. Een goed ontwikkelde website zal snel laden, gemakkelijk te navigeren zijn en vrij zijn van fouten en technische problemen.
Meer over Development

 

 

Branding ∞ User Experience

In de user interface (UI) van een website spelen branding en UX een grote rol. Het doel van de interface is om een website aantrekkelijk te maken voor bezoekers, en om een consistent en herkenbaar beeld te creëren dat aansluit bij het merkidentiteit.

Het visuele ontwerp is niet alleen belangrijk voor het creëren van een sterk merkbeeld. Het is ook cruciaal voor de gebruikerservaring van een website. Als de lay-out te rommelig of onoverzichtelijk is, zullen bezoekers waarschijnlijk snel afhaken en mogelijk bij de concurrent gaan kijken. Daarom is het van belang om tijdens het ontwerpproces rekening te houden met zowel het merk als de gebruiker. Dit kan door o.a. gebruikerstests en analyses. Op basis van deze resultaten kunnen aanpassingen doorvoeren om ervoor te zorgen dat de website zowel merkgericht als gebruiksvriendelijk is.

 

UX ∞ Development

Naast het visuele ontwerp zijn er ook een aantal technische aspecten waar we rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van een website. Denk aan de snelheid van de website, de gebruiksvriendelijkheid, de beveiliging en de compatibiliteit met verschillende browsers en apparaten, etc.

Het beste voorbeeld waarop development en UX samenkomen, is het responsive design. Dit zorgt ervoor dat een website automatisch aangepast wordt aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Een website moét gemakkelijk te gebruiken zijn op zowel desktops, tablets als smartphones.

 

Branding ∞ UX ∞ Development

Een belangrijk doel van een website is een consistente merkbeleving voor de bezoekers. Dit betekent dat alles wat ze zien en voelen tijdens het gebruik van de website, aansluit bij het merk en de boodschap die je wilt overbrengen.

Om een consistente merkbeleving te creëren, is het een must om ervoor te zorgen dat alle aspecten van de website, van het visuele tot het technische, aansluiten bij het merk. Daarnaast moeten we er voor zorgen dat ook de inhoud aansluit bij het merk. Dit betekent dat de teksten, afbeeldingen en andere media die je gebruikt, passen bij de boodschap en het beeld dat je wilt overbrengen. 

Voor een website die zowel merkgericht, gebruiksvriendelijk als technisch feilloos is, zijn er een aantal overwegingen waarmee rekening gehouden moet worden: 

  • Een duidelijk plan: Voor we beginnen met het ontwerpen of ontwikkelen van een website, wordt er een plan opgesteld waarin staat wat je wilt bereiken met de website, wie je doelgroep is en hoe je de website wilt laten werken. Dit kan helpen om ervoor te zorgen dat je website gericht is op het behalen van specifieke doelen en dat het aansluit bij de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Een sterk merkbeeld: Zoals we eerder hebben besproken, is het een must om een sterk merkbeeld te creëren dat de identiteit van je bedrijf of organisatie weergeeft.
  • Een goede gebruiksvriendelijkheid: Het is belangrijk ervoor te zorgen dat je website gemakkelijk te gebruiken is voor bezoekers. Dit kan gedaan worden door het bieden van een logische en gebruiksvriendelijke navigatie, het gebruik van duidelijke call-to-action knoppen en het zorgen voor een consistente lay-out op alle pagina’s. Dat zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze zoeken en zo langer op de website blijven.
  • Test & Repeat: Groeien kan alleen dankzij continue verbetering. Een website is niet klaar wanneer hij eenmaal live staat. Meet resultaten, stuur bij, en herhaal keer op keer voor de best mogelijke resultaten

 

Conclusie:

Branding, UX en development gaan hand in hand, en zijn absolute must-haves voor een succesvolle website.
Meer te weten komen? Kom eens praten.

Hoe een succesvolle eindejaars­campagne opzetten?

Hoe een succesvolle eindejaars­campagne opzetten?

Hoe kom je tijdens de drukste retailperiode van het jaar in contact met jouw doelgroep. Ontdek hier onze tips om jouw (potentiële) klanten succesvol te bereiken met je social media-campagne voor het najaar. 

6 Tips om het Instagram-algoritme te omzeilen

6 Tips om het Instagram-algoritme te omzeilen

De beste manier om het Instagram-algoritme naar je hand te zetten is door te begrijpen hoe het algoritme werkt. Eens je snapt hoe het werkt, kan je je content gaan afstemmen voor een groter bereik en zoveel meer.

5 tips voor social media video’s

5 tips voor social media video’s

Interessante videocontent posten op social media is de perfect manier om je te onderscheiden van de toenemende online concurrentie. Maar hoe doe je dat? Ontdek onze 5 geweldige videotips om meer betrokkenheid te creëren.

Heb je een vraag of wil je meer informatie?

Davy
Lead digital design

“Begin niet onbezonnen! Een goede website is weldoordacht, gebruiksvriendelijk en technisch feilloos.”

Branding

Precies de juiste snaar raken, dat is dé uitdaging. Sterke merken zijn duidelijk en zeggen waar het opstaat. Digitong werkt samen met jou tot de kern van je merk door de juiste vragen te stellen om te weten wat je doet, wat je uniek maakt en waarin je merk onderscheidend is. Omdat het draait om mensen, net zoals een merk dat doet. Ontdek hoe we te werk gaan.