Marketing

Display advertising & remarketing

De juiste boodschap op het juiste moment.

Display-advertenties zijn advertenties die worden getoond op de artikelen, video’s of websites die consumenten doorbladeren. Met Google Ads kun je jouw advertenties weergeven op het Google Display Network, een verzameling van meer dan twee miljoen websites die meer dan 90% van de internetgebruikers over de hele wereld bereiken.

Display banners zijn dus dé manier om je merkbekendheid te verhogen. Daarnaast is het kanaal ook uitermate geschikt voor remarketing. Iedereen die jouw website bezoekt zonder een verdere actie te ondernemen, kan daarna opnieuw bereikt worden met een gerichte retargeting display advertentie.

Het verschil tussen Search ads & Display ads

Terwijl zoekadvertenties aan potentiële klanten worden getoond op het moment dat ze op Google zoeken naar wat jij aanbiedt, worden Display-advertenties getoond terwijl mensen sites in het Google Display Netwerk bezoeken.

Als je Display-advertenties gebruikt, bereik je misschien niet degenen die actief zoeken naar wat je aanbiedt. Toch introduceer je je bedrijf bij een specifieke doelgroep die waarschijnlijk geïnteresseerd is in je producten of diensten. Dit kan je helpen om een groter of compleet nieuw publiek te bereiken dan alleen via search.

 

Remarketing / Retargeting

Je kent ze wel… de advertenties die je blijven achtervolgen op het internet nadat je die mooie sportschoenen hebt bekeken op Zalando. Iedereen die jouw website dus bezoekt zonder een verdere actie te ondernemen, kan je opnieuw bereiken met een gerichte advertentie. Van deze mensen weten we zeker dat ze interesse hebben en daarom is het eens zo belangrijk om hun opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie. Zo kan je er namelijk voor zorgen dat deze mensen makkelijk de weg terug vinden naar je website en overgaan tot conversie.

Voordelen van retargeting?

  • Breed bereik: Via remarketing kan je al de mensen op je remarketinglijsten bereiken op miljoenen websites en mobiele apps.
  • Meer klanten & sales: met remarketing bereik je doelgroepen die al interesse toonden in jouw merk of producten. Dat maakt het eenvoudiger om dat laatste duwtje in hun rug te geven om hen te overtuigen om actie te ondernemen.
  • Grotere naamsbekendheid: Misschien zorgt een remarketingcampagne niet meteen voor een aankoop, maar het vergroot wel de naamsbekendheid van je merk en op die manier kan je top of mind worden. Door je producten opnieuw te tonen aan potentiële klanten zullen ze je merk herkennen en onthouden.

 

Goede segmentatie is key

Op basis van het online gedrag van websitebezoekers kan je makkelijk verschillende doelgroepen onderscheiden. Hieronder vind je de verschillende doelgroepmogelijkheden binnen Google Ads.

Interessetargeting is precies wat het klinkt – het stelt je in staat jouw advertentie te tonen aan mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten en diensten, of mensen die zich bezighouden met activiteiten die verband houden met jouw bedrijf. Er zijn vier categorieën van interessetargeting waaruit je kunt kiezen:

  • Affinity Audiences
    Dit omvat +80 verschillende groepen op basis van interesses of hobby’s, zoals “sportfans”, “autoliefhebbers” of “gamers”. Je kunt ervoor kiezen je advertenties aan een of meerdere van deze doelgroepen te tonen.
  • Aangepaste Affinity Audiences
    Om je targeting nog verder te specialiseren, kun je je eigen aangepaste doelgroep creëren met behulp van trefwoorden.
    Als je advertenties maakt voor je hardloopschoenenwinkel, kun je trefwoorden gebruiken als “marathontraining”, “beginnende hardlopers” en “hardlooptips”. Wanneer je jouw aangepaste doelgroepen instelt, worden jouw advertenties getoond aan mensen die websites bezoeken die deze trefwoorden bevatten.
    Je kunt ook specifieke URL’s toevoegen die hardlopers kunnen bezoeken, zoals running.com of runnersworld.com, om sites te targeten waar je jouw advertentie wilt laten zien.
  • In-Market Audiences
    Met In-Market Audiences kun je klanten identificeren die actief kijken naar producten of diensten die vergelijkbaar zijn met de jouwe. Met hetzelfde voorbeeld kunnen dit klanten zijn die hardloopschoenen aan hun winkelwagentje hebben toegevoegd terwijl ze op een website surfen, of klanten die talrijke sites hebben bezocht die verband houden met hardloopschoenen.

  • Remarketing audiences
    Remarketing audiences zijn doelgroepen die gebouwd kunnen worden op basis van je eigen (website)gegevens. Bijvoorbeeld homepagebezoekers, winkelmandverlaters, of websitebezoekers op zoek naar informatie die een whitepaper hebben gedownload. Daarnaast kan je ook klantenlijsten uploaden en deze gebruiken om je advertenties gericht naar de juiste mensen te sturen. Je kan deze lijsten gebruiken voor remarketing of voor het bouwen van similar audiences. Op basis van deze doelgroep segmentatie kan je de campagne en boodschap gericht afstemmen.

 

Het gevreesde “Zalando-effect”

Toch moet je oppassen voor het “Zalando-effect”. Het gevaar is dat remarketing al snel opdringerig overkomt en zo creëer je een afkeer. En dat is net wat we niet willen bereiken toch? Daarom stellen wij een dagelijkse en wekelijkse limiet in. Een goede richtlijn hiervoor is 3x per dag of 10x per week. In sommige gevallen kan het ook nuttig zijn om bestaande klanten uit je remarketinglijst te schrappen zodat je hen niet onnodig blijft ‘lastigvallen’ terwijl ze je product al gekocht hebben.

Cedric T.
Teamlead Performance

Display bannering is dé ideale manier om je merkbekenheid te vergroten.

Zie jij zo een Diplay-campagne wel zitten​?

Daar kunnen wij voor zorgen! Wij zijn Google Premier Partner en behoren tot de top 3% van Belgische agencies die deze badge mogen dragen. Digitong lanceert dagelijks nieuwe campagnes. We’re pretty good at it. 😉 Onze SEA-specialisten helpen je graag bij het opzetten van online advertentiecampagnes die jouw doelstellingen bereiken.

We bijten niet

Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.