Uitgeverij Averbode

Samen ontdekken, leren, groeien.

Case: Uitgeverij Averbode – Adverteren zoals do re mi

Uitgeverij Averbode is een van de grootste uitgevers van ons land. Ze voorzien scholen van hun boeken, maar daarnaast hebben ze ook een breed aanbod aan leerstof, leesboeken en tijdschriften voor thuis. Dit voor zowel de Nederlandstalige markt als de Franstalige markt in België. Voor regio Brussel vormt het een uitdaging om de juiste taal aan de juiste personen te tonen. Om hun bereik in al deze markten te vergroten zijn ze bij ons komen aankloppen. In deze case leggen we uit wat wij betekenen voor de marketing-mix van Uitgeverij Averbode.

Doelstellingen

Uitgeverij Averbode biedt hun school producten aan aan zowel ouders, als aan de scholen. Daarom is het voor ons belangrijk om deze verschillende doelgroepen te onderscheiden. Voor de schoolboeken is het ons doel om de leerkrachten en de directie van de scholen te bereiken en te informeren van het aanbod. De leesboeken en tijdschriften voor de thuismarkt willen we tonen aan de ouders, grootouders of andere relevante personen (peters, meters, tante, nonkels, etc.).

  • Juiste doelgroepen targeten

Aanpak

Om deze verschillende doelgroepen zo efficiënt mogelijk te bereiken werken we met gerichte targeting. Zo gebruiken we audiences die aansluiten met het doelpubliek dat we willen bereiken. Via onze analytics tools kunnen we dan ook zelf lookalike audiences maken en gebruiken in onze campagnes. Zo breiden we ons bereik uit naar mensen die lijken op onze originele doelgroepen.

Door de Google tag op de website van Uitgeverij Averbode, kunnen we ook werken met retargeting audiences. Zo kunnen we bijvoorbeeld de gebruikers die de site al eens bezocht hebben op de landingspagina voor scholen groeperen. Dan kunnen we onze ads over schoolboeken richten op deze audience, omdat we weten dat dit een relevant doelpubliek is. Ook van deze audiences kunnen we lookalike audiences maken. Door deze technieken te combineren met een goede geografische targeting slagen we erin om de juiste advertentie aan de juiste persoon te tonen.

Om meer aankopen te generen via de Google ads hebben we ook een aantal Performance Max campagnes opgezet. Deze alomvattende campagnes binnen de Google advertenties bieden ook de mogelijkheid om te verschijnen op het shopping netwerk van Google.

Tenslotte gebruiken we ook dedicated videocampagnes voor de thuismarkt. Hiermee willen we in eerste instantie de awareness en bekendheid vergroten, maar ook retargetten op gebruikers die de video tot een bepaald deel hebben bekeken.

Conclusie

Dankzij onze advertenties meet Averbode een stijgende omzet. Deze stijging in omzet zien we niet enkel via de ads komen, maar ook organisch in de webshop. We hebben dus ook een verhoging van de algemene merkbekendheid kunnen realiseren.

Begin met jouw hoofdstuk online marketing!


    Happy Customers

    Enkele referenties waar het Digitong team succesvolle projecten voor heeft opgestart en geoptimaliseerd. Van volledige digitale strategie en mediaplanning tot uitvoering van de verschillende performance advertising kanalen.

    Referenties

    ICI Paris XL

    ICI Paris XL

    Net zoals je skincare routine, verdienen je ads en hun account structuren de beste verzorging. ICI Paris XL is een gekende speler in de markt van cosmetische producten. Om die reden schakelde ICI Paris onze hulp in.

    Viata

    Viata

    Viata is een belgische online apotheek die het bestellen van geneesmiddelen vereenvoudigd. Het is als webshop belangrijk om zoveel mogelijk consumenten op je website te krijgen, en dat is onze taak als online marketing experts.

    Kompass Klub

    Kompass Klub

    Ooit gestart als pop-up project maar door het overgrote succes snel doorgegroeid naar een oud pakhuis aan het industrieterrein in Gent. Kompass Klub is een pure Raveclub met als slogan: It’s a place where egos are left in the cloakroom and music brings people closer together.

    Daan
    Marketing Specialist

    “Met één merk meerdere doelgroepen bereiken kan een uitdaging zijn, maar met de juiste targeting en opsplitsing binnen de campagnes kunnen wij dit slim aanpakken”