Je concurrenten voor zijn
Sommige bedrijven hebben een merknaam die ook door andere bedrijven wordt gebruikt. Ook al is het niet altijd exact dezelfde naam, toch zorgt het ervoor dat die concurrent dan mee tussen de organische zoekresultaten van jouw merknaam verschijnt. Door advertenties in te stellen, duw je het resultaat nog meer naar beneden en voorkom je dat die concurrent eventueel op jouw naam zou adverteren. Dat laatste gebeurt zelfs vaker dan je denkt.
Sitelinks zelf bepalen in Google Ads
Als je je merknaam typt in Google, zie je vaak onder de beschrijving van je website ook nog 4 sitelinks verschijnen. Soms uitgeklapt (titel én beschrijving), maar soms ook enkel 4 titels naast elkaar. Deze sitelinks kiest Google op basis van wat Google denkt dat belangrijk is. Hier heb je weinig over te zeggen. Het enige wat je kan doen, is in Google Webmasters een sitelink verwijderen.
Als je adverteert via Google Ads, kan je wel zelf extra sitelinks toevoegen aan je advertenties/ campagnes. Je kiest hier dus volledig zelf welke titel en beschrijving je wilt tonen.
Extra extensies
Niet alleen de sitelinks kies je zelf, maar Google Ads heeft nog zoveel extra mogelijkheden om verschillende aspecten van je bedrijf in de kijker te zetten en het aantal groeit alleen maar. Laten we de huidige mogelijkheden even op een rijtje zetten:
1. Oproepextensies
Oproepextensies maken het mogelijk om klanten direct contact te laten opnemen met jouw bedrijf. Je kan op een knop in je advertentie klikken, die het mogelijk maakt om rechtstreeks vanuit de advertentie contact op te nemen met je bedrijf.
2. Website-informatie
De website-informatie extensies of structured snippets lijken hard op highlight extensies. Bij highlight extensies leg je vooral de focus op USP’s, bij website-informatie geef je vooral meer informatie over onderstaande categorieën:
- Aanbevolen hotels
- Bestemmingen
- Buurten
- Cursussen
- Dekking
- Merken
- Modellen
- Services
- Shows
- Stijlen
- Studieprogramma’s
- Typen
- Voorzieningen
3. Prijs extensies
Prijsextensies zorgen ervoor dat er een lijst wordt getoond die producten en prijzen bevat. Zo kan jij je tekstadvertentie enorm uitbreiden met extra informatie over jouw producten en/ of diensten.
4. Highlight extensies
Met highlight extensies kan je de USP’s van jouw bedrijf in de picture zetten. Je kan hier best 4 tot 8 van aanmaken.
5. Locatie extensies
Met locatie extensies in je tekstadvertentie moedig je mensen aan om naar jouw bedrijf te komen.
6. App extensies
Met app extensies kun je vanuit jouw tekstadvertenties linken naar jouw mobiele of tablet-app. Mensen klikken ofwel op de kop van je advertentie om naar je website te gaan, ofwel op de link naar je app. App extensies zijn een geweldige manier om vanuit één advertentie toegang te bieden tot je website en je app.
7. Beeld extensies
Inmiddels heeft Google een nieuwe extensie uitgerold, namelijk de ‘beeld extensie’. Met deze extensie kan je relevante afbeeldingen tonen als aanvulling op je bestaande tekstadvertentie
8. Promotie extensies
Met promotie-extensies kun je promoties en uitverkoop onder de aandacht brengen bij potentiële klanten. Ze verschijnen onder je advertentie, gemarkeerd door een prijskaart-icoontje, of de speciale gelegenheid in vetgedrukte tekst.
Er zijn er nog nog mogelijkheden in extensies, maar dit zijn de meest populaire extensies.
Een positief effect op je Google Ads account
De kwaliteitsscore van je merknaam als keyword is altijd hoog. De bijbehorende advertentie(s) en landingspagina(s) zijn heel relevant voor de persoon die op zoek is naar jouw bedrijf. Zo komt de doorklikratio (CTR) en kwaliteitsscore van jouw advertentie ook heel hoog liggen. Wat er dan weer voor zorgt dat de gemiddelde kost-per-klik (CPC) extreem laag ligt.
De resultaten hiervan hebben dus ook een positieve invloed op de rest van je campagnes. Dus dankzij een branded campagne kan je de totale kwaliteit van je account verbeteren voor een goedkopere prijs.
Betere resultaten dan organisch
Ja, als iemand je merknaam ingeeft dan komt die persoon normaal ook wel organisch op je site terecht. Natuurlijk is dit enkel het geval als je geen concurrentie hebt op je merknaam en je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je zou dan dus denken dat jouw advertenties gewoon dat organisch zoekverkeer oppikken. Maar dat is niet helemaal correct.
Uit een studie van Bing Ads blijkt dat je zo’n 30% meer clicks kan behalen als je zowel organisch als betalend op je merknaam rankt. Ook studies van Google spreken over incremental traffic, namelijk extra verkeer dat ontstaat wanneer je zowel adverteert als organisch sterk aanwezig bent.
Overtuigd of zit je toch nog met vragen?
Bij Digitong werken verschillende gecertifieerde Google Ads specialisten die dagelijks de Google Ads accounts van onze klanten optimaliseren. Wij zijn momenteel het enige Google Premier Partner bureau in Limburg.
Heb je dus nog vragen of ben je overtuigd dat een branded campagne in Google Ads zinvol is, aarzel dan niet om ons te contacteren, wij bijten niet. 😉