fbpx

Performance Max

The Future of SEA?

Performance Max-campagnes zijn het volgende hoofdstuk van Google. Ze willen adverteerders helpen klanten op een effectieve manier te bereiken en betere resultaten te behalen door middel van automatisering. Performance Max combineert de beste automatiseringstechnologieën in biedingen, targeting, creatives en attributie om te helpen groeien in conversies en waarde te stimuleren. Je kan de advertenties in real-time aanpassen om consumenten te bereiken met relevante en zinvolle ervaringen op schaal, ongeacht het kanaal of apparaat waarop ze zich bevinden. 

PerformanceMaxChannels

Wat is Performance Max?

Het is een beetje een one-size-fits-all soort campagne-type waarbij je gebruik kan maken van het hele Google netwerk in 1 campagne. Bij het aanmaken van een performance max werk je met een combinatie van assets en kan je tot 

  • 15 afbeeldingen 
  • 5 logo varianten
  • 5 video’s
  • 5 headlines van 30 karakters
  • 5 lange headlines van 90 karakters
  • 5 beschrijvingen 

aanmaken. Vervolgens gaat de machine learning van Google aan de slag bij de lancering van de campagne en worden de ads automatisch over alle Google platformen verspreid: Search, Display, YouTube, Gmail & Discovery. Performance Max is momenteel uitgerold voor zowel lead gen als voor retail.  

 

Audience signals

Audience Signals is een nieuwe functie in Performance Max die gebouwd is om adverteerders te helpen de aanloopperiode van de campagne te versnellen en tegelijkertijd automatisering te sturen met het beste van Google’s geautomatiseerde targeting technologie. Terwijl adverteerders Performance Max-campagnes bouwen, kunnen ze met Audience Signals de automatisering beïnvloeden door rechtstreeks de doelgroepen aan te geven die het meest relevant zijn voor hun bedrijf en die de hoogste kans op conversie hebben. 

Audience Signals is gebouwd om de leerperiode van een campagne te versnellen en tegelijkertijd automatisering te sturen met het beste van Google’s geautomatiseerde targeting technologie.

Heb je inzicht in welke doelgroepen meer kans hebben om te converteren voor een bepaalde activa groep (bijv. 1P-lijsten, specifieke aangepaste of Google Audiences)?

 

  • Ja: Gebruik Audience Signals om Google te laten weten welke doelgroepen de meeste kans hebben om te converteren.
  • Nee: Geen actie nodig! Performance Max maakt gebruik van machine learning om automatisch te optimaliseren naar de best presterende doelgroep segmenten om uw marketingdoelstellingen te bereiken.
audiencesignals

Performance Max campagne vs. Smart Shopping campagne?

Het grootste verschil tussen Performance Max en Smart Shopping Campaigns is dat Performance Max veel verder gaat in automatisering en targeting mogelijkheden. Bij Smart Shopping is het bijvoorbeeld niet mogelijk om audiences toe te voegen, bij Performance Max wel. Daarbij worden Performance Max campagnes op een veel uitgebreider netwerk getoond, waardoor je veel meer mensen kan bereiken. 

Op termijn zullen de Smart Shopping campagnes vervangen worden door Performance Max campagnes. 

audiencesignals

Advice, tips & tricks

Hier zijn wat tips, tricks en advies die wij graag meegeven over Performance Max campagnes.

  • Start eerst met het opzetten van Performance Max campagnes langs je huidige campagnes. Zo is er geen hard switch en kan je data vergaren in je huidige campagnes, maar ook in je nieuwe Performance Max campagnes. 
  • Na 1 tot 2 maanden kan je de analyse maken van hoe je Performance Max campagne gepresteerd heeft. 
  • Voeg zeker voldoende assets (of zelfs meerdere asset groups) toe. Hoe meer assets, hoe groter de kans dat je campagne beter gaat presteren. 
  • Analyseer regelmatig je assets (copy, visuals, video’s). Na een bepaalde periode kan je zien hoe goed elk facet presteert. 
  • Volg budget en biedingen kort op. Strategische beslissingen nemen op basis van budget, volume, kost per lead of return on ad spend is cruciaal om eender welke campagne succesvol te maken.
  • Volg op voor welke kanalen het meeste budget wordt uitgegeven (dit is enkel zichtbaar bij retail bedrijven of als je een product feed toevoegt, omdat je hier het aandeel shopping kan bekijken). Als het duidelijk is dat alle conversies via shopping komen, maar slechts 1/3de van het totale budget naar shopping gaat, dan kan je natuurlijk concluderen dat er best wel wat budget verbrand wordt in andere kanalen die minder relevant zijn of minder opleveren. 

We adviseren niet om volledig over te schakelen naar Performance Max op dit moment. Het is een mooie extra toevoeging aan je Google Ads account en zorgt zeker wel voor een uplift in leads, sales en conversiewaarde. Maar het algoritme hierachter is nog niet uit de leerfase en op dit moment zijn Performance Max campagnes weinig inzichtelijk in rapportage.

 

 

We bijten niet 😉

 

Laat een berichtje achter. Onze experts bekijken vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw business.