fbpx

MisterOil.

Uw partner in de garage.

Case: MisterOil & ROAS maximaliseren

MisterOil is de grootste online verkoper van motorolie in België. Zij bieden een uitgebreid gamma met een waaier aan verschillende merken en producten. Door hun succes in België zijn ze ook verder kunnen uitbreiden naar Frankrijk en Nederland, en bekijken we verdere expansie mogelijkheden samen met Google. MisterOil biedt op hun webshop smeermiddelen, additieven, winter-, onderhoud- en poetsproducten aan voor onder andere auto’s, motoren, landbouwvoertuigen, fietsen en meer.

Ontdek in deze case hoe wij samen met MisterOil een succesverhaal hebben kunnen opbouwen.

Doelstellingen

  • Meer omzet genereren
  • Merkbekendheid verhogen
  • Internationaal doorgroeien
  • Specifieke Return On Ad Spend targets

Aanpak


Performance driven marketing door een combinatie van SEA, Gerichte Display Bannering, Criteo Dynamic Remarketing, YouTube Advertising en Google Shopping. Daarnaast beheren we ook de social media kanalen, social advertising campagnes en e-mailmarketing. 

We hebben gekozen voor een aanpak die gebaseerd is op een maximaal volume aan een limiet in kost per conversie, of Return On Ad Spend (ROAS). Hierdoor krijgen onze campagnes een ‘ongelimiteerd’ budget. Zo krijgen we de volledige vrijheid om de maximale omzet te behalen, en tegelijk ook de rentabiliteit te garanderen. 

 

Resultaat 2020

  • +80% meer conversies
  • De Kost per Conversie daalt met -20% (webshop sales)
  • +44% extra advertentiebudget via Google Ads
  • Gemiddelde Return On Ad Spend (ROAS) van 1080% (x10!)
  • Een omzet verdubbeling. Stijging van +95% in conversiewaarde.
Google data

Full story


In 2019 startte Digitong als digital marketing agency aan dit digitaal verhaal met MisterOil. Elke week optimaliseerden wij de campagnes om het doel te bereiken. MisterOil wou namelijk meer conversies binnenhalen en daarnaast hun merkbekendheid verhogen.

2020 was een absoluut top jaar voor MisterOil. Gedurende dit jaar is er 44% meer uitgegeven dan de periode voorheen. Met als resultaat dat er 80% meer conversies volgden en bijna een verdubbeling van omzet (95% stijging in conversiewaarde). En dat is nog niet alles, deze conversies behaalden over de 3 landen heen een gemiddelde ROAS van 1080(!)%. Door al onze optimalisaties is de kost per conversie ook een stuk lager dan voorgaande periode (-20%).

Opportuniteiten in crisistijden


MisterOil heeft ook desinfecterende handgel in hun gamma opgenomen. Handig voor als je aan je auto gewerkt hebt… Maar tijdens de Covid-19 crisissituatie zagen wij hier natuurlijk een enorme opportuniteit, door de stijgende vraag en stock-problemen bij onze collega online apothekers. Daarom hebben wij gerichte advertenties hiervoor opgezet. Met een ongelofelijk resultaat. Tientallen conversies op enkele dagen tijd, met een gemiddelde CPA & ROAS die onze andere campagnes kunnen evenaren. Een fantastisch resultaat na een korte periode.

Hierdoor zijn er ook buiten de webshop twee grote aankopen gevolgd vanuit Defensie. Deze heeft via onze advertenties contact opgenomen met MisterOil om grote orders van desinfecterende handgel te voorzien voor in België en Nederland.

Los daarvan waren maart, april en mei in 2020 absolute top maanden voor MisterOil. Ondanks de crisissituatie waar de wereldeconomie zich in bevindt, heeft MisterOil zich kunnen redden en zelfs kunnen groeien door e-commerce te omarmen en in te zetten op online marketing.

Een andere top maand voor MisterOil was november, met de befaamde Black Friday periode. Om het maximale uit deze periode te halen hebben we een volledige omnichannel strategie uitgewerkt met: Lead generation campagnes, een uitgebreid content plan, e-mailmarketing, performance advertising en remarketing campagnes. En met succes! Black Friday zorgde op zijn beurt voor een groei van 40% in sales en 25% in omzet. 

Ondanks het vreemde jaar, kunnen we deze insights zeker meenemen in de marketingstrategie voor 2021. Daarnaast is dit het ideale moment om te investeren in de toekomst. Er was al een tijdje sprake van een expansie naar andere landen en een uitbreiding in aanbod. 

Vanaf maart 2021 is de expansie naar andere Europese landen gestart. Een combinatie van upper funnel branding, performance advertising & remarketing heeft hier al de eerste positieve resultaten opgeleverd. We monitoren de campagnes zodat we gaandeweg kunnen optimaliseren naar meer sales aan een rendabele return.

Maart 2021 is daarbovenop ook weer een recordmaand: met de hoogst behaalde online omzet voor MisterOil ooit. Een stijging van 35% in revenue ten opzichte van de periode ervoor en een stijging van 62% in omzet ten opzichte van vorig jaar. Maart 2020 was toen al een absolute topmaand, dus dat wil veel zeggen. Daarbovenop behoudt MisterOil een overall ROAS van 924% over alle campagnes heen. 

Smart Bidding is (y)our friend

In alle eerlijkheid mogen we voor een deel van deze winst niet alle krediet nemen. Dit hadden we namelijk nooit kunnen klaarspelen zonder het alsmaar slimmer wordende algoritme van Google Search Smart Bidding & Google Smart Shopping.

Door onze campagnes te voeden met de juiste data, audiences, een correcte structuur en custom labelling op basis van marges – maken we onze machine slimmer en slimmer. Dit stelt ons in staat om meer tijd te spenderen in A/B testing van advertentieteksten en visuals, het uitbreiden van onze zoekwoorden, specifieke actie campagnes uit te werken, en vooral strategisch mee te denken met MisterOil om groei te kunnen garanderen.

Performance marketing


Ons team tracht voortdurend de bottomline voor onze klanten te verbeteren. Alles wat we doen staat volledig in functie van een maximaal resultaat uit het beschikbare marketingbudget. Zo helpen wij MisterOil om meer omzet te genereren en hun bedrijfsdoelstellingen te behalen. Om van marketing een profitcenter te maken in plaats van een kostenpost.

Het is belangrijk om de juiste marketingmix in te zetten; om de juiste middelen te kiezen die een maximale ROI bezorgen. We stellen een combinatie samen die aangepast is op de onderneming en die leidt tot resultaat. Voor MisterOil kozen wij voor de mix tussen SEA, Google shopping, Display bannering, Youtube Advertising, Criteo Dynamic Remarketing, Social Ads, Social media content en E-mailmarketing.

​Met behulp van e-commerce tracking in Google Analytics kunnen we perfect monitoren welke campagnes nu goed werken en welke nog wat tweaks nodig hebben. Wij volgen deze campagnes wekelijks nauw op en sturen bij waar nodig. We zien dat smart shopping en dynamic search ads het goed doen. Uiteraard doet de branded campagnes het ook uitstekend. Maar ook de social advertising campagnes, e-mail marketing en Criteo zorgen voor extra sales. De volgende stap? Groeimogelijkheden optimaal benutten en de internationale afzetmarkt van MisterOil uitbouwen.

Dashboarding

We hanteren verschillende methodes om de uitgebreide verzameling data inzichtelijk te maken voor onze klanten. Daarom presenteren wij deze gegevens via verschillende dashboards en rapporten op maat via Google Data Studio. Deze delen we dan maandelijks met MisterOil. Ze kunnen ook, wanneer ze maar willen, hun eigen dashboard met de realtime data bekijken. Tussendoor doen we ook wel eens een telefoontje om bepaalde zaken te bespreken. Kortom, we spelen kort op de bal en dat leidt tot resultaat.

Data is voor ons van essentieel belang en wij verscherpen onze skills door dieper te duiken in deze data. We blijven de data evalueren en sturen dan bij waar nodig. Digitong gelooft in data driven marketing. Laat de data voor zich spreken. Zoals in deze case van MisterOil.

 

“Wij zijn zeer tevreden, verkopen groeien en er is een zeer duidelijke communicatie.”

 

Zoë Schutjes
Zaakvoerder MisterOil

 

 

Ontdek wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.