Een succesvolle social media strategie opstellen
We begrijpen maar al te goed dat je door de alledaagse drukte het plaatsen van social media content vaak op de lange baan schuift. Maar door sporadisch een berichtje te posten op je social media kanalen bereik je vaak niet de gewenste resultaten. Net om die reden is een social media strategie essentieel voor zowel grote als kleine ondernemingen. Interessante content op een gestructureerde en consistente manier verspreiden via welgekozen kanalen is the way to go om je naamsbekendheid te vergroten, jouw doelgroep effectief te bereiken, een betrokken community op te bouwen én sales te boosten. Door het strategisch aan te pakken, wordt social onderdeel van die dagelijkse werkzaamheden en krijgt het de prioriteit die het verdient.
Een succesvolle social strategie in 5 stappen
1. Doelstellingen
Een social strategie van scratch opzetten, kan overweldigend zijn. De eerste stap in het creëren van een goede strategie is het bepalen/vastleggen van je doelstellingen. Zonder doelstellingen heb je geen referentie om na te gaan of
je inspanningen de gewenste resultaten opleverden en of er sprake is van een return on investment. Deze doelstellingen kunnen zeer uiteenlopend zijn, zoals: verhoogde naamsbekendheid, meer websitebezoekers, betere customer service…
Beschrijf je doelstellingen steeds volgens het SMART-principe: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.
“We zullen Twitter gebruiken voor customer service en we willen onze gemiddelde reactietijd verlagen naar minder dan twee uur tegen het einde van het kwartaal.”
2. Bepaal de juiste social media kanalen voor jouw business
Meteen met alle social media kanalen starten is verleidelijk, maar in de meeste gevallen niet zo slim. Elk social media-platform heeft zijn eigen voor- en nadelen waardoor je selectief en kritisch moet zijn bij de keuze van je kanalen.
Begin met een klein aantal kanalen die écht passen bij jouw merk/bedrijf. Waar kan je jouw doelgroep bereiken? Door te starten met een kleine selectie, bespaar je veel tijd en kan je hier extra aandacht aan schenken.
3. Ga op zoek naar jouw tone of voice
De tone of voice van een bedrijf kan je zien als de persoonlijkheid van een bedrijf – het is hoe je tegen je publiek spreekt. En die kan van platform tot platform verschillen.
De voice bepaal je door te kijken naar je bedrijf: wat wil je uitstralen en hoe komt dat terug in je schrijfstijl? De tone wordt bepaald door de doelgroep voor wie je op dat moment schrijft en voor welk platform je een tekst maakt. Zo is de toon van een post op LinkedIn waarschijnlijk anders (formeler) dan je toon op Instagram.
Maar beiden hebben wel hetzelfde uitgangspunt: de voice van jouw bedrijf.
Tip: Als je moeite hebt om je toon te bepalen, denk dan aan de waarden en missie van je merk. Ben je formeel en serieus, of meer herkenbaar en vriendelijk? Als je weet waarvoor je bedrijf staat is het al makkelijker om een tone of voice te bepalen.
4. Bepaal je content
Als je vanaf nul begint en je weet niet zeker wat voor soort inhoud je moet plaatsen, probeer dan de 80-20 regel:
80% van je berichten moeten je publiek informeren, opleiden of vermaken
20% van je content kan direct gericht zijn op het promoten van jouw merk
Zoek thema’s die voor een connectie zorgen, en die indirect linken met wat jij te bieden hebt. Haal bijvoorbeeld inspiratie uit wat de concurrentie doet.
Maak een contentplanning op
Een contentkalender beschrijft welke content wanneer en op welke kanalen verspreid zal worden. Het is de perfecte plek om al jouw social media-activiteiten te plannen, van afbeeldingen en het delen van links tot blogberichten en video’s.
Tip: Als jouw contentkalender eenmaal afgewerkt is, gebruik dan een planningstool om berichten van tevoren in te plannen zodat ze zeker op de juiste tijdstippen worden geplaatst en gepubliceer.
5. Meet en stuur bij
Zaken zoals het aantal volgers en ‘vind ik leuks’ zijn gemakkelijk bij te houden, maar het is moeilijk om hier een echte waarde aan te koppelen.
Kijk in plaats daarvan naar zaken zoals betrokkenheid, doorklik- en conversiepercentages. De doelstellingen voor sociale media moeten steeds aansluiten bij je algemene marketingdoelstellingen.
Het is wellicht ook interessanter om verschillende doelen bij te houden voor verschillende kanalen. Als je bijvoorbeeld LinkedIn gebruikt om verkeer naar je website te leiden, is het interessant om naar de
doorklikpercentages te kijken. Als je Instagram wilt inzetten voor naamsbekendheid dan zou je het aantal weergaven van Instagram stories kunnen bijhouden. En als je op Facebook adverteert, is de kosten-per-klik (CPC) een veelgebruikte maatstaf voor succes.