Inleiding
Sinds 2021 ben ik bij de laatste 3 Friends of Search (FoS) edities aanwezig. Het lag dus voor de hand dat ik ook bij hun 10e editie aanwezig zou zijn, samen met mijn collega Cedric Trekels, die onze Team Performance Leader is.
Zoals vermeld is FoS gefocust op SEO en SEA, dus als een SEO-specialist, richt ik me uitsluitend op het SEO gedeelte en al de inzichten en trends die vermeld waren tijdens FoS. Geïnteresseerd in de SEA-blog?
Vervangt AI de marketeers?
In de eerdere FoS waren er geen specifieke thema’s, echter was er dit jaar wel één namelijk: AI. Veel marketeers noemen het de toekomst van marketing; terwijl anderen het als de dood ervan beschouwen. De meningen zijn dus nog verdeeld maar de experts hebben wel al een beeld over hoe de komende 5 jaar eruitzien.
Met de snelle opkomst van Chat GPT en Bard is AI nog prominenter aanwezig dan voorheen. De interesse om AI voor SEO te gebruiken was altijd al erg groot, maar ook de twijfel over de functionaliteit. De meeste sprekers spraken over de problemen en voordelen van AI in SEO en wat het in de toekomst voor marketeers kan betekenen::
AI-problemen:
Het grootste probleem met Chat GPT is dat de toekomst nog onduidelijk is. We weten niet of er meer beperkingen komen op het gebruik van AI in SEO of juist minder. Ook is vaak de content die Chat GPT gebruikt niet 100% accuraat. Dit is dan in tegenspraak met de “Helpful Content Update” (22 december) en “Core Update” (23 maart) van Google.
Helpful Content update:
Helpful Content update die in december 2022 is geïmplementeerd, richt zich op de kwaliteit en betrouwbaarheid van de inhoud, met andere woorden, E-E-A-T.
Core update:
Core update omvatten grote wijzigingen in het algoritme van Google om de resultaten te verbeteren. Ze zijn over het algemeen gericht op E-E-A-T of Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.
Lily Ray, naar mijn mening de beste spreker tijdens FoS, sprak over “Creating Helpful content in the age of AI and E-E-A-T ”. Ze dook in de “Helpful Content update” en de “Core-update” en wat het betekent nu AI in opkomst is.
Het probleem dat Google heeft met AI is dat AI geen eigen “originele inhoud” creëert. Het haalt het uit andere bronnen, en daarin ligt het probleem. Hoe weten we of deze bronnen betrouwbaar zijn? Is Chat GPT 100% accuraat?
Dit is de reden waarom het creëren van waarde en entiteiten veel belangrijker zullen worden naarmate AI geavanceerder wordt. AI-generated content zal het internet overspoelen omdat het als de ‘snelle oplossing’ wordt gezien. Dit betekent dat E-E-A-T een belangrijk onderdeel van kwalitatieve inhoud zal worden. Barry Adams verwoordt het perfect waarom je als marketeer E-E-A-T moet gebruiken in je content. “Customize and personalize your content with your own experiences and recommendations otherwise you are writing like an ******* AI””
Dus als we naar de problemen kijken, merken we dat AI momenteel niet de manier is om je SEO te optimaliseren. Maar er zijn ook voordelen van AI waar de sprekers ook op ingingen.
AI-voordelen:
Zoals hierboven vermeld, zijn er ook voordelen aan het gebruik van AI in uw SEO-strategie. Maar dan moet je AI gebruiken als tool om je SEO te verbeteren en niet om je hele SEO-strategie op te zetten.
- Sneller creëren van content
- Opzetten van basisinhoud
- Spelling en inhoud checks
- Het uitbreiden van inhoud
AI is een zeer nuttige tool die jou kan helpen bij het perfectioneren van je SEO-strategie, maar in deze fase zal het geen enkele marketeer vervangen.
Conclusie:
De 10e editie van FoS was een succes, er waren unieke en diepgaande meningen over AI en SEO.
Maar de belangrijkste conclusie naar mijn mening was dat E-E-A-T in de toekomst nog belangrijker zal worden. AI zal een handig tool zijn om contentstrategieën op te zetten, maar kan het niet voor jou doen. De inhoud moet E-E-A-T bevatten wat AI (nog) niet biedt, daarom zal AI marketeers niet vervangen.