Blog

Smart Bidding

Smart Bidding, het vergemakkelijkt het dagelijkse management van de Google Ads accounts en stelt ons in staat ons meer te richten op de concrete groeistrategieën.” Dit is een sterk statement dat we maken. Maar in deze blog zien we waarom agencies en bedrijven Smart Bidding zeker moeten overwegen in hun online marketingstrategie.

Smart Bidding

Zoals Google al een tijdje predikt; “het tijdperk van complexe en logge Google Ads accountstructuren is over”. En liever gisteren dan vandaag. Sinds een paar maanden hamert Google op het Hagakure-principe. Ze zien het liefst accounts die geconsolideerd zijn, die minder campagnes bevatten en minder complex zijn. Voor velen druist dit in tegen alle logica. Waarom zou je al je gestructureerde campagnes die je mooi onder controle hebt, op één hoop gooien? We zijn namelijk op een punt aangekomen waar we moeten accepteren dat artificial intelligence steeds slimmer wordt en het uiteindelijk bepaalde taken beter kan uitvoeren dan onszelf. Hier mogen we niet met aversie op neerkijken. Maar we moeten dit omarmen als een nieuwe tool die we kunnen gebruiken om onze doelen te bereiken. Het gaat hier dus over Smart Bidding, de geautomatiseerde biedstrategieën, die door het vergaren van data, steeds slimmer worden.

Het algoritme

Dankzij deze Smart Bidding kunnen we, zoals we al lazen, onze accountstructuren enorm gaan vereenvoudigen. Voorheen hadden we tientallen campagnes lopen voor hetzelfde business goal. Zo gingen we campagnes opsplitsen op basis van match type, demografische gegevens, devices en zoveel meer. Maar uiteindelijk verkochten de campagnes allemaal hetzelfde product. Vandaag kunnen we dankzij deze Smart Bidding al deze campagnes tot één grote campagne consolideren. Hierdoor gaan we veel meer data genereren waaruit het algoritme steeds slimmer wordt. Zo weet het steeds beter wat er het beste in je campagne werkt, waarna het algoritme het advertentiebudget hierop steeds efficiënter kan gaan inzetten. Dit principe bestaat uiteraard al een aantal jaren. Maar toch zijn nog vele bedrijven en marketeers bang om deze controle uit handen te geven. Daarom gaan we vandaag ontdekken waarom Smart Bidding een verademing is voor je campagnes en voor jezelf als marketeer.

Intentie van de zoekquery

Voorheen gingen we enhanced CPC’s instellen op zoekwoorden op basis van match types of hun intentie. Op basis van hoe groot de kans is dat mensen die een bepaalde zoekquery ingeven, ook effectief zullen converteren. Maar uiteindelijk is dit giswerk. Zeker als je weet dat elke dag 15% van alle zoekopdrachten in Google nieuw. Een onbegonnen opdracht als je alles wilt coveren. Maar dankzij Smart Bidding kunnen we hiervoor broad matches inzetten die deze nieuwe zoekopdrachten wél kunnen bereiken. Het algoritme gaat op basis van de intentie van de zoekopdracht bepalen welk bod hij hiervoor wil uitbrengen.

Smart Data Usage

De volgende reden waarom Smart Bidding een grotere impact kan hebben op je conversies, is het feit dat Smart Bidding zichzelf kan optimaliseren op basis van de conversiegeschiedenis in je hele advertentie account. Ook wanneer je maar één campagne hebt lopen die gebruik maakt van Smart Bidding. Dit betekent dus wanneer je een nieuwe campagne opzet met Smart Bidding, het algoritme uit andere campagnes data gaat vergaren om deze nieuwe campagne te voeden met data, zodat het meteen weet hoeveel het op welke zoekqueries moet bieden. Echter is het wel belangrijk dat je in de andere campagnes voldoende data moet hebben vooraleer dit optimaal kan werken.

Minder management, meer strategie

Dankzij deze automatische biedstrategieën moeten we heel wat minder tijd steken in het minutieus optimaliseren van onze campagnes. Dit wil zeggen dat we als performance advertiser ons meer kunnen focussen op het strategische aspect van onze job. Hoe we onze ROAS kunnen maximaliseren en ervoor kunnen zorgen dat de klant zoveel mogelijk omzet kan draaien.

Blended ROAS

Blended ROAS

Hoe moet je in een tijdperk van Cookie Consent, iOS14 en een overvloed aan andere trackingproblemen met attributie werken?

Het nut van Cost of Goods Sold in jouw Google Ads campagnes.

Het nut van Cost of Goods Sold in jouw Google Ads campagnes.

COGS, wat staat voor Cost Of Goods Sold, is vaak de tweede post op de winst- en verliesrekening van een detailhandelaar, direct na de verkoopopbrengsten. Het is zeer waardevolle informatie die de brutowinst van de verkochte goederen aangeeft…

Waarom je op je eigen naam moet adverteren

Waarom je op je eigen naam moet adverteren

Je concurrenten voor zijn Sommige bedrijven hebben een merknaam die ook door andere bedrijven wordt gebruikt. Ook al is het niet altijd exact dezelfde naam, toch zorgt het ervoor dat die concurrent dan mee tussen de organische zoekresultaten van jouw merknaam...

Op de hoogte blijven van onze blogs?

    value1SubscriberValue3

    Sid
    Marketing Specialist

    Marketing

    Online marketing, dat is dé manier voor meer klanten en meer omzet en je krijgt meer relevante bezoekers voor je website. Digitong is Google Premier Partner en behoort tot de top 20 online marketingbureau’s in België. We weten als geen ander dat digitale Marketing overweldigend kan zijn. Het goede nieuws is dat we je kunnen helpen. Ontdek hoe we werken.