(Online) Marketing in Tijden van COVID-19.

 

Allereerst en als allerbelangrijkste, hopen we dat iedereen gezond en wel is, in deze toch wel uitzonderlijke periode.

Hopelijk valt de impact van de getroffen maatregelen ook enigszins mee voor jullie business. Gezien de uitzonderlijke situatie waar we ons nu allemaal in bevinden, bekijken we graag hoe we jullie hierin kunnen ondersteunen.

Corona invloed op performance

Uiteraard zal dit van business tot business en vertical tot vertical verschillen, maar bijna niemand blijft gespaard van een impact (positief of negatief).

Zo hebben wij verschillende klanten in de event sector die momenteel rake klappen krijgen. Langs de andere kant doen onze farma & E-Commerce campagnes het opvallend beter.

 

Hieronder een voorbeeld van een travel speler (conversies vs. revenue):

Terwijl onze klanten die gezondheidsproducten of reinigingsmiddelen verkopen net een uplift zien in hun verkoop.

De vraag die ons nu het meest gesteld wordt en waar we graag een duidelijk antwoord in geven luidt: “Wat met mijn (online) marketing campagnes tijdens deze periode?”

Een concreet plan van aanpak:

Hiervoor moeten we enkele criteria bekijken, en deze kunnen voor iedereen verschillen dus lijsten we de belangrijkste trends op. Deze trends kunnen jullie als guideline gebruiken om de eigen marketing campagnes op af te stemmen

  • Minder traffic, minder kosten, minder sales = Geen actie

  • Meer traffic, meer kosten, minder sales = Budgetten (tijdelijk) terugschroeven

  • Meer traffic, meer kosten, meer sales aan dezelfde CPA = Budgetten verhogen en biedstrategie gelijk houden

  • Meer traffic, meer kosten, meer sales met lagere CPA = Budgetten verhogen en biedstrategie agressiever instellen

We zullen nooit adviseren om de budgetten volledig stil te leggen gezien duidelijke communicatie tijdens deze onzekere periode cruciaal is. Uiteraard zijn we de eerste om aan te geven wanneer we (tijdelijk) wat gas terug moeten nemen om op een later moment met hoger rendement in te zetten. Jullie marketing inspanningen moeten dus allerminst on-hold

 

Extra zaken die jullie kunnen bekijken tijdens deze periode, zonder advertentiebudget te verbranden:

  • SEO
  • Social Media communicatie advies
  • Content creatie of planning
  • E-mailings
  • In-depth analyses
  • Dashboarding
  • Bijsturen van huidige online marketing kanalen
  • (Tijdelijk) nieuwe kanalen opstarten

E-commerce & (Google) Shopping

We gaan in deze crisisperiode uiteraard niet lopen juichen, maar voor sommige van onze klanten zijn de afgelopen weken wel absolute sales records aan het verbreken.

Gezien alle offline vestigingen noodgedwongen moeten sluiten, en mensen meer en meer in quarantaine gaan, zien we een enorme uplift in e-commerce trafiek & sales. Natuurlijk maken we van de situatie het beste en optimaliseren we waar mogelijk (ook tijdens het weekend).

Zoektermen nakijken (!)

Ook al heeft jouw business geen directe correlatie met het coronavirus, adviseren we om even in jullie zoektermen rapport te duiken.

We zien hier al snel corona-gerelateerde termen opduiken die mensen in combinatie met hun zoekopdracht ingeven. Bijvoorbeeld: Eén van onze klanten doet aan pentesting (ethical hacking) en daar betekent de zoekterm ‘virus’ al plots iets helemaal anders. Bij events & travel zien we dan weer veel termen met ‘canceled’ of ‘verplaatst’ of ‘refund’ terugkomen. Kort opzitten dus!

Hebben jullie verder nog vragen, of kunnen we jullie ergens in ondersteunen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Laten we samen de curve afvlakken #flattenthecurve

 

 

De opportuniteiten voor jouw business ontdekken?

Laat je gegevens achter en onze experts nemen snel contact met je op.